Met dank aan Willy Bosmans.
DEEL I
Dit is het tweede deel uit het rijke archief van Willy Bosmans. In deel 1 zagen we vooral de oprichting en geschiedenis van het constructiehuis B.M.A van Marcel Bosmans. In deel 2 nemen we het bedrijf van zoon Willy Bosmans even onder de loep.
In 1968 na zijn legerdienst werd Willy volledig zelfstandig op zijn eigen en werd full-line John Deere dealer. Marcel bleef op het oude adres in Edingen met het bedrijf B.M.A maar ook hier stak Willy nog vaak een handje toe. De nieuwe zaak van Willy werd uit de grond gestampt wat verderop in de straat maar wel op grondgebied Herne. Deze vestiging bestaat anno 2019 nog altijd en staat nu bekend als Agriparc BVBA eveneens een full-line John Deere dealer.
In tussentijd moest er natuurlijk geld blijven in het laatje komen. Dat kwam er door bijvoorbeeld deze M.A.N vrachtwagen te voorzien van een Amazone kalkstrooier. Deze was eigendom van de voormalige coöperatie Les Silos de la Dendre uit Ath welke ook een bijhuis hadden in Edingen.
Met uiteindelijk dit knappe eindresultaat. Dezelfde loods waar tegenwoordig het huidige Agriparc nog steeds is in gevestigd.
Ondertussen ging Marcel dus verder met het construeren van B.M.A machines, in de oude atelier te Edingen. De gebouwde machines zoals ook deze cultivator werden dan ook te koop aangeboden op de nieuwe vestiging van zoon Willy.
De trots van Marcel bleef natuurlijk deze legendarische naar 6-cilinder omgebouwde Nuffield 10/60. Deze trekker heeft in de latere jaren uiteindelijk ook nog dienst gedaan aan een 8-rijige Monosem mais zaaimachine.
De nieuwe zaak van Willy draaide meteen als een zonnetje. In 1970 bijvoorbeeld werden er maar liefst 15 John Deere hakselaars verkocht van het type 34. Zowel als 1-rijige als in 2-rijige uitvoering.
In 1972 draaide de zaak nog steeds verder op volle toeren. Met enkele knappe 2000 en 3000 series John Deere trekkers in het gamma, Toen nog allemaal met de bekende ‘Shark nose’ motorkap.
Het construeren en uitvinden zat Willy natuurlijk in het bloed. Hij maakte op vraag van klanten dan ook regelmatig maatwerk. Zoals deze toch wel aparte John Deere / Lanz veldspuit. Deze was besteld geweest door Julien Duytschaever uit Herne van de gelijknamige boomkwekerij. Deze boomkwekerij opgericht in 1962 kende echter zijn oorsprong in Wetteren en wordt sinds 1999 gerund door zijn dochter Mia.
Deze omgebouwde John Deere / Lanz trekker werd voorzien van een Mercedes-Benz motor. De opgebouwde veldspuit was van het merk Platz.
Zoals eerder vermeld werd Bosmans een full-line John Deere dealer dus behoorde ook John Deere maaidorsers tot het gamma. Zoals deze in 1972 verkochte John Deere 930.
In 1972 zag de eerste zelfrijder van Willy Bosmans hand het levenslicht. Een ongezien succes, men hakselde toen alreeds zo’n 200 hectare, waardoor het seizoen durfde uit te lopen tot in januari het jaar erop. Het hakselgedeelte en de bek kwamen van een getrokken 2-rijige John Deere hakselaar. Al de rest was volledig zelfbouw, de motor was een Perkins met turbo van zo’n 135-pk, de wielaandrijving was afkomstig van Poclain.
Een landbouwer is niks met een trekker alleen. Daarop speelde Bosmans ook maar al te graag in. Zo bood hij ook uitkuil machines aan, die hij invoerde en onder zijn naam verkocht.
Er kwam uit de wijde regio heel wat interesse in de zelfrijdende hakselaar van Bosmans, gezien het aanbod dat toen voorhanden was op de markt qua zelfrijders nog heel beperkt was. Zo heeft Willy voor drie bedrijven ook een dergelijke zelfrijder geconstrueerd. Hier zien we één van die drie in 1974.
Wederom op vraag van een klant werd begin jaren 70 nog enkele bijzondere machines geconstrueerd. Zoals deze bomenrooier.
Of wat dacht je van deze bijzondere machine om zeilen op en af te rollen, gemaakt met een achterbrug van een vrachtwagen. Beide machines waren bestemd voor een Franse appelenkwekerij.
Het gamma John Deere tractoren die Willy kon aanbieden in de eerste helft van de jaren 70 was uitermate indrukwekkend. Pittige 6-cilinder tractoren zoals deze John Deere 3130.
Van fabriek uit waren deze trekkers niet voorzien van een cabine, zo werden er bij Bosmans, Franse TIM cabines erop geplaatst.
Of zijn kleinder broertje , de 4-cilinder John Deere 2120. Het vervolgmodel op de John Deere 2020. Met nog steeds de opvallende karakteristieken van de voormalige John Deere / Lanz 710.
Begin jaren 70 boomde de maisteelt. Meer en meer landbouwers zagen de voordelen van deze vrucht in. Dus waren er ook steeds meer mais hakselaars benodigd. Zo werd toen ook deze indrukwekkende John Deere 4520 klaar gestoomd voor de mais oogst. Deze 6-cilinder van 120-pk werd door Bosmans voorzien van een zelfbouw cabine, die gebaseerd was op de bekende, ronde SG2 cabines van John Deere.
De hakselaar die men ging gebruiken, was een getrokken 2-rijige John Deere 3400, welke hij heeft omgebouwd naar een gedragen versie.
Willy had eveneens nog een Clayson M103 uit een overname staan. Alsook nog twee John Deere 630 maaidorsers, die stonden te wachten op hun onderhoud.
In Horrues nabij het Waalse Zinnik richtte Willy Bosmans eind jaren 70 een prachtige demo dag in. De demo ging van start met het persen van ronde balen. Om vervolgens een knappe demonstratie van grondbewerking te laten plaats vinden met machines uit gamma van Bottin en Bonnel. Vanzelfsprekend werd alles uitgevoerd met een breed gamma aan John Deere tractoren.
Landbouwbedrijf Peeters uit Horrues had eind jaren 70 als één van de eerste in de streek, een John Deere 410 ronde balenpers in zijn bezit had. De trekker die hij hiervoor inzette was een John Deere 3130. Deze deed origineel zo’n 89-pk maar Bosmans plaatste een andere pomp en wist deze iet wat op te drijven naar zo’n goeie 135-pk. Aan paardenkracht geen gebrek dus.
Het laden van de ronde stro balen gebeurde met behulp van deze John Deere 3120 van Peeters. Deze was voorzien van een Deliere frontlader, welke werden vervaardigd in Ere bij Doornik. De balen werden geladen op de oplegger achter Willy zijn Volvo vrachtwagen.
Vervolgens trad de grondbewerking demo in werking met de ploegen, diepgronders en cultivators van Bonnel en Bottin.
Een stoere John Deere 3130 aan de eg.
Deze grote jongen, een John Deere 4040 was aan het werk met een 5-schaar Bonnel ploeg.
Een bijzondere Bottin schijvenploeg was er ook te zien.
Ook aan diepgronden werd er gedaan met een 3-tanden Bottin diepgronder achterop de John Deere 4240.
Nog een tweede John Deere 3130 zien we voor een Bottin cultivator verschijnen.
Ook Willy’s vader, Marcel Bosmans ( links ) zag dat het goed was.
In 1985 werd ook ingezet op tuinonderhoud. Door de verkoop van deze Amazone Tondo Balai LG 135 grasmaaiers.
Een bijzondere invoer uit Frankrijk, enkele John Deere 1020 smalspoor trekkers.
Ze uitrusten met een B.M.A frontlader behoorde ook tot de mogelijkheden.
Ook de John Deere 2030 smalspoor wist Willy binnen te halen.
Alle John Deere smalspoor trekkers bijeen met ernaast de Renault R4 servicewagen.
Bij een collega John Deere dealer uit de Elzas in Frankrijk, haalde Willy ook deze speciale JDS 56 wijnbouwtrekker op. Een zelfbouw trekker. De trekker bevatte een 56-pk John Deere motor. De onderbouw en de voortractie waren afkomstig van Carraro.
Naarmate het tweede deel van de jaren 80 vorderden, kwam John Deere met heel wat imposante trekkers op de proppen. De koer van Willy was toen ook het Walhalla voor menig John Deere liefhebber.
Willy poseerde dan ook fier tussen enkele van deze krachtpatsers.
Ook landbouwer Jozef Van Geem was een trouwe klant, hier zien we hem samen met Marcel Bosmans.
Willy samen met de familie Van Geem, we zien dan ook de kwieke boerenzonen Guy en Christian Van Geem. Deze laatst vernoemde trad in de voetsporen van Willy Bosmans in 2000 en vormde het bedrijf om tot het welbekende Agriparc.
Met zijn 215-pk vormde deze John Deere 4850 de grootste en sterkste trekker uit het gamma van de 50 serie.
Een John Deere 8820 zal je zelden zien in Vlaanderen. Deze schoonheid werd destijds aangekocht door Willy in het Engelse Cambridge. De maaidorser was uiteindelijk bestemd voor landbouwwerken Paul Coppens uit Rebecq.
Enige tijd later wanneer Paul Coppens de machine opnieuw overliet aan Willy. Werd de maaidorser verkocht aan een landbouwbedrijf uit Frankrijk. Echter zo’n dergelijke maaidorser zet je niet in 1,2,3 op een vrachtwagen. Maar met behulp van een tweetal trekkers en de nodige creativiteit, kwam alles tot een goed eind.
De destijds nieuwe John Deere 5820 werd extra in de spotlights geplaatst tijdens een opendeurdag.
Enkele John Deere hakselaars van klanten die werden klaar gemaakt voor het nieuwe hakselseizoen.
Ten huize Bosmans kon je ook altijd rekenen op een ruime stock aan wisselstukken.
Willy ging ook maar al te graag eens zien hoe er bij collega’s eraan toe ging. In 1989 bracht hij dan ook een bezoek aan de volgens hem, echte hakselaren specialist bij uitstek van Nederland, garage Staadegaart. Dit tijdens een door Staadegaart georganiseerde opendeurdag.
Een nieuwe John Deere 5830 werd in 1989 vertrekkensklaar gemaakt op de koer van Willy.
Voor een knappe tweedehands John Deere hakselaar was je eveneens aan het juiste adres bij Bosmans.
Er werden nog wel meer bijzondere machines verkocht die niet in het vaste gamma zaten. Zoals deze Kemper balenverzamelwagen.
De tijd van zelf frontladers construeren lag ondertussen ook al een tijd achter hen. Het was immers veel voordeliger en dus interessanter geworden om frontladers in te kopen uit het buitenland. Zoals deze Spaanse frontladers in de John Deere kleuren.
John Deere vormde toch wel de groen – gele draad in het leven Willy. Zelfs de SIAM kipwagens die hij verkocht, werden in de John Deere kleuren geplaatst. Ze werden ook op bredere banden geplaatst. Naast SIAM, werd er ook nog een tijd Delaplace kipwagens verkocht.
Ook een aantal Stoll haren werden er verkocht, uit een lot dat werd opgekocht in Nederland.
Zoals je kan zien, was er voor elk wat wils aanwezig hier op de koer.
In 1990 werd gestart met de verkoop van Naud ploegen.
Net als zijn vader Marcel, ging Willy er prat op, dat de eventuele kopers eerst eens de machines in werking moeten gezien hebben om een juist idee te kunnen vormen van wat men wilt en de mogelijkheden zijn. De theoretische uitleg is altijd belangrijk maar iets daadwerkelijk kunnen laten zien dat is het geen dat telde, want papier schreef gemakkelijk, aldus Willy.
Zo demonstreerde Willy met een John Deere 3650, de 5-scharige Naud ploeg aan landbouwer Van Geem. Van Geem huurde in Edingen een boerderij en heel wat akkerland aan de adellijke familie Empain uit Edingen.
De demonstratie had als doel om an te tonen dat deze sterke trekker, in deze grond, perfect overweg kon met een 5-schaar Naud ploeg.
In 1990 groeide het gazon natuurlijk ook steeds verder, zoals je kan zien was het hoogtijd om eens de John Deere 185 Hydro zitmaaier er eens door te sturen.
De equipe van trouwe klant en vriend, loonwerker Norbert Niels uit Leerbeek op de jaarmarkt van Gooik, vermoedelijk in 1990.
Willy Bosmans en Norbert Niels samen op de jaarmarkt van Herne.
Ook Willy had begin jaren 90 ondertussen opnieuw een eigen combinatie waarmee hij wat loonwerk uitvoerde. De knappe John Deere 3130 ging op pad met de John Deere 550 ronde balenpers. Christian Van Geem leerde er snel de knepen van de stiel via Willy, zo was het Christian die op mocht met deze mooie combinatie.
Leermeester Willy zag dat het goed was.
Een John Deere 550 ronde balenpers van een klant, achter een John Deere 3030.
Ook loonwerker Norbert Niels uit Leerbeek had bijna identiek dezelfde combinatie. Bij hem zagen we echter een John Deere 3130 voorop. Als je ronde balen perst moet je ze ook eenvoudig kunnen laden, moet Willy gedacht hebben. Daarop voerde hij deze aanbouwelementen voor frontladers in uit Frankrijk, om een op een eenvoudige manier de ronde balen te kunnen stapelen.
Norbert Niels had zo zijn eigen manier om ronde balen te laden.
De John Deere frontladers werden inmiddels ook al uit Frankrijk ingevoerd.
Op tractorpulling Silly was Willy er altijd graag bij, hij was er dan ook zelf aanwezig met een uitgebreide John Deere stand. Samen met heel wat klanten / vrienden die met hun materiaal de stand meehielpen aanvullen. Zoals loonwerker Luc Fouquaet uit Erpe-Mere ( links op de foto ) en loonwerker Norbert Niels ( rechts op de foto ).
Loonwerker Luc Fouquaet uit Erpe-Mere zorgde voor een opvallend item! Een knap gerestaureerde John Deere 70.
Ook de familie Meganck uit Outer tekende aanwezig en waagde een poging op tractorpulling Silly.
Klant is koning natuurlijk. Alles wat je wou, kon je verkrijgen bij Bosmans. Zo werd hij ook een dergelijke John Deere 675 B gevraagd.
Deze Welger Delta was bestemd voor een klant uit de omgeving van Nijvel.
Opnieuw een opvallende verschijning ergens in de eerste helft van de jaren 90. Een John Deere 2345 F met een Vandaele Floatmaster klepelmaaier. De combinatie werd aangekocht door de familie De Clerck van de welbekende Beaulieu imperium. Waar ze het onderhoud moest helpen verzorgen op het domein bij het kasteel van Steenhout in Vollezele, gelegen in het Pajottenland.
Deze tuinbouwtrekkers werden in opdracht van John Deere gebouwd in Italië door de Italiaanse tractorenbouwer Goldoni,
Loonwerken Leni Luc uit Ittre kwam in 1995 hun John Deere 6810 in ontvangst nemen.
Het verhaal van dit bedrijf loopt op zijn einde, maar we zijn er nog niet helemaal. Afsluiten word er gedaan met nog een 3de en laatste luik die de laatste jaren van dit prachtig bedrijf belicht.