Met dank aan de familie Dutrieux.
Hier zien we de geschiedenis van het loon & constructiebedrijf van de gebroeders Dutrieux uit het Waalse Molenbaix, beter bekend als Agri-Service.
Het bedrijf is opgericht door hun vader Jean Dutrieux in 1955 , Jean had 8 kinderen waarvan 5 zonen die dag van vandaag het werk van wijlen hun vader verder zetten.
Het rooien van aardappelen in 1963 dit met een John Deere Lanz 500 en Goossens aardappelrooier, deze werkzaamheden zijn ondertussen al lang stop gezet.
In dit eerste deel van de reportage bekijken we hoofdzakelijk de minder bekende tak dat Agri-Service uitvoerde namelijk het bieten rooien dat ondertussen wel al reeds is stop gezet. De takken constructie & hakselen waar men de dag van vandaag op verder bouwt ziet u dit weekend in deel 2.
Het jaar 1973 het bieten rooien gebeurde met deze Deutz die slechts over 67 pk beschikte, dit was mogelijk gemaakt doordat de ontkopper beschikte over een door hen opgebouwde Lister motor.
In 1979 bouwde men deze getrokken bunkerlader. Hier zijn er later 5 van gebouwd geweest en werden verkocht onder de naam Agri 2000. Deze beschikten over een hydraulisch systeem waardoor de bunker hoger van de grond kon worden geplaatst en zo als de machine in spoorde niet tegen de grond aan kwam te slepen. Na 5 stuks heeft men dan toch beslist om te stoppen met deze machine te bouwen omdat uiteindelijk ook een groot nadeel aan het licht kwam door de bunker hydraulisch hoger te plaatsen in natte omstandigheden helde de bunker als hij vol was met bieten te fel naar voor waardoor de zonnen te laag kwamen te hangen.
Nog een aparte constructie is deze zelfrijdende bietenrooier in 1981 die ook onder de merknaam Agri 2000 verscheen. Deze beschikte over een Perkins motor van 105 pk en kon 6 rijen rooien als ook de bieten laden maar niet in 1 werkgang , eerst rooide hij de bieten, om daarna op het einde van de rijen terug te keren om de bieten op te laden.
Hun vader was een ingenieus persoon, maar dit zijn ook hun zonen. Thierry het genie van de 5 gebroeders bewees dit onder ander al in 1982 op 14 jarige leeftijd. Hij stopte toen met school en bouwde in samenwerking met zijn vader zijn eerste machine die het plan ontwierp voor de machine, waarop Thierry deze bietenafvoerder bouwde. Deze was voorzien was van een V6 Deutz motor van 150 pk, die instaat was om een bak van 18 kubiek met bieten af te voeren in natte omstandigheden.
Deze unieke machine beschikte tevens over een draaibare en kantelbare cabine die men zelf heeft ontworpen. Dit is iet wat hetzelfde principe dat je nu de dag van vandaag terug vind bij Claas op de Xerion trekkers.
Deze machine begin jaren 80′ gebouwd is de voorganger van wat later de HSI machines zouden worden. Deze beschikte over een 300 pk sterke Cummins motor en was gebouwd op basis van een Ford vrachtwagen en beschikte tevens over een bunker van 18 kubiek. Deze bunker was tevens ook in staat om zowel achteraan te lossen of om hem zijdelings te zwenken om zijdelings te kunnen lossen.
Het bedrijf had een uitgebreide kennis in het bouwen van machines, dit waren nog mensen niet ontgaan waaronder ook de mensen van Cockerill Sambre.
Die naam zegt misschien niet veel in Vlaanderen maar deze Waalse staalreus is een onderdeel van wat op vandaag de groep ArcelorMittal is.
Waar men gevestigd was in Charleroi, was natuurlijk de staalproductie van groot belang maar als ook de landbouwsector die er talrijk aanwezig is in Wallonië, vandaar dat men zich ook wilde richten naar die sector.
Er werd in 1983-84′ een dochtermaatschappij opgericht onder de naam HSI. De machines werden in samenwerking met Agri-Service geconstrueerd en werden verkocht onder de naam HSI 3012.
De slogan luide dan ook 1 man + 1 uur = 1 hectare rooien met deze machine.
De productie is echter stop gezet na 10 machines en de merknaam werd opgedoekt.
Nadat de productie van de HSI machines van start was gegaan beschikte men nog steeds over hun prototype en deze werd dan in 1983 verbouwd naar een zelfrijdende bietenlader omdat men toch zelf verkoos om te rooien in 2 fasen.
De bieten afvoeren gebeurde begin jaren 80′ ook met een opvallende combinatie namelijk een Amerikaanse White met een zelfbouw wagen.
De in 1985 gebouwde Agri 1000 rooier en Agri 1500 lader bevestigd op een Lamborghini 1506.
Bieten rooien in 1994 met de Lamborghini Formula 135 Limited voorzien van de zelf vervaardigde rooi unit en de zelfgebouwde bietenlader.
Ergens half weg de jaren 90′ beide Lamborghini Formula 135 Limited aan het werk de ene rooit met de zelfgebouwde rooi unit en de andere raapt de bieten op met de licht gewijgde Agri 2000 bietenlader.
Maart 1995 de bouw van een nieuwe bietenlader is van start gegaan, deze machine zal de naam PRO TX worden meegegeven.
Deze machine beschikt over een V8 Scania motor van zo’n 375 pk en heeft een bunkerinhoud van 25 kubiek en is natuurlijk ook voorzien van een hondengang sturing.
Juli 1996 de afwerking van de machine is nabij.
Helaas heeft deze machine in 2006 het bedrijf al verlaten, maar ze is nog steeds in werking te vinden, dit bij het Waalse loonbedrijf Agri-Bayart.
Bij grote akkers is het handig als de bietenlader niet telkens heen en terug moet naar de bietenhoop, daarom is men ook in Juni 1997 van start gegaan met de bouw van een nieuwe hooglosser.
Bieten rooien in het jaar 1997 met een Lamborghini Formula 135 Limited voorzien van een rooi unit die ook door Agri-Service zelf is vervaardigd. Bietenlader van dienst is natuurlijk de zelfgebouwde PRO TX.
Het eindresultaat van de hooglosser mocht ook gezien zijn. Deze hooglosser hier te zien aan een 2de Lamborghini Formula 135 Limited, is nog steeds in het bedrijf aanwezig en doet nu dienst om als 3de wagen maïs van veld naar hoeve te transporteren.
Bieten rooien in December 1998, dit in extreem natte omstandigheden was voor Agri-Service geen enkel probleem. Het rooien gebeurde door hun Lamborghini Formula 135 Limited voorzien met de zelf vervaardigde rooi unit en natuurlijk de PRO TX als bietenlader ditmaal op extra brede moerasbanden.
Bieten zaaien begin jaren 2000′ met een Fendt Favorit 714 en Gilles bietenzaaimachine, het zaaien van bieten is sinds 2004 stop gezet.
Bieten rooien in 2000 opnieuw in moeilijke omstandigheden. Het rooien gebeurde met hun Lamborghini Formula 135 Limited op moerasbanden voorzien met de zelf vervaardigde rooi unit en de PRO TX als bietenlader. Ditmaal ook De Fendt Favorit 714 met een ook door hen zelfgebouwde kipper.
Bieten rooien in 2003 met opnieuw hun Lamborghini Formula 135 Limited ditmaal op dubbele wielen voorzien met de zelf vervaardigde rooi unit en de PRO TX als bietenlader. Om de bieten af te voeren stond hun 2de Lamborghini Formula 135 Limited met de zelfgebouwde hoogtelosser paraat.
Bieten rooien op een demonstratie bij hen thuis in Molenbaix in September 2004. Ditmaal de Fendt 714 ingespannen in de rooi unit en de PRO TX om de bieten op te rapen.
De PRO TX en de door Agri-Service gebouwde scharrenrooier aan het werk bij loonbedrijf Agri-Bayart in 2009.