Tijd voor het derde deel, van onze driedelige reportage uit Diepenbeek. Midden September, was het nog alsof we nog hartje zomer aan het beleven waren. De volgende equipe overtuigde ons in geen tijd dat de zomer achter ons lag, tijd om mais te hakselen! Een gans leger van afvoercombinaties kwam het veld opgereden, stuk voor stuk bijzondere en vooral prachtige klassieke combinaties. Allen wachtend op hun kapitein voor die dag.
Het geschreeuw al van ver hoorbaar, afkomstig van een 257-pk sterke Detroit GM motor toverde heel wat blije gezichten. Daar was hij dan de indrukwekkende Hesston 7650 van Geert Bielen. In zijn kielzog volgde diens vader Pierre Bielen, met hun Fendt Farmer 306 LS Turbomatik aan hun eigenste silagewagen een Cavero NT 550 silagewagen uit 1972. Deze Hesston wist Geert in Wallonië op de kop te tikken, na hem weer hakselklaar te maken, werd dit veld het debuut voor Geert en zijn Hesston. De mais werd nagenoeg zoals de hakselaar er ook uitziet, perfect gehakseld. De Cavero silagewagen werd in geen tijd vol geblazen.
Maar aan afvoercombinaties geen gebrek natuurlijk. Eric Vandenholt draafde met zijn combinatie als tweede aan onder de pijp. Dit met zijn Fiatagri 82-94 en een zelfbouw silagewagen. Ook Geert zijn eigenste unieke witte MB-Trac 1500 uit 1987 met een Roagna containerhaak wist een vracht mais weg te brengen. De Steyr 8165 Turbo, de Fiat 1180 H met beiden een zelfbouw kipper en een John Deere 6600 met Record silagewagen van de familie Didden stonden ook in volle paraatheid om mee onder de pijp aan te schuiven. Maar dat was buiten Niels Van Eesbeek gerekend. Hij wilde deze dag ook voor geen geld missen en spoedde zich dan ook, om nog mee te kunnen aanschuiven onder de pijp. Dit met een dijk van een combinatie, een Fendt Farmer 310 Turbomatik voorzien van een West-Vlaamse OVA silagewagen. Een rasechte West-Vlaamse silagewagen, niet alleen in het West-Vlaamse Ardooie vervaardigd maar eveneens een carrière opgebouwd ten huize landbouwwerken Cobbaert uit Zevekote.
De mannen van Didden moesten niet treuren. Ook al werd het avond, er was nog genoeg mais te hakselen, hun beurt ging nog wel volgen. Om de mais wat vlotter te kunnen hakselen, werd het maisveld vervolgens eerst nog eens in het midden open gereden. Bij dit doorsteken werd als vanouds de Cavero silagewagen achter de Hesston geplaatst. Bij het aanvangen van dit spectaculaire en nostalgische gebeuren, moesten wij helaas onze weg huiswaarts inzetten. We hadden dan ook nog een hele trip voor de boeg. Maar dankzij Geert en zijn kameraden konden we met een glimlach tot achter ons oren huiswaarts keren en vooral met een knappe fotoserie van toch wel een heel divers en ontzettend knap team!