Met het magazine De Loonwerker hadden we dit najaar, de eer en het genoegen om hof T’ Eeckhout te Asse te bezoeken. Hier houd zich ook een wel erg unieke trekker schuil. De International 3788 ook wel bekend onder de naam ‘Snoopy’ is de erg opvallende verschijning van landbouwer en KWS vertegenwoordiger Jan De Rijck uit Asse. Veel mensen die niet vertrouwd zijn met het landbouwmilieu, zien in een oogopslag dat deze trekker Amerikaanse allures heeft.
De trekker werd na een jaartje zoeken via het internet gevonden in Amerika en werd vervolgens in Mei 2019 aangekocht. Voor het transport riep hij de hulp in van zijne goeie vriend Cor Braakman uit het Nederlandse Laren. Cor had immers al heel wat ervaring met het kopen van trekkers in Amerika. Jan heeft er verschillende gevonden maar voor hij iets besliste ging hij telkens eerst ten rade bij hem. Want over heel wat zaken moest worden nagedacht, zoals de afstand naar de haven, waar de container zou moeten worden ingescheept. De afstand hier naar toe mocht niet al te groot zijn, anders ging het al snel een heel duur kostenplaatje worden. In November 2019 kwam de trekker aan in Nederland bij Cor. Om dan uiteindelijk in Januari dit jaar op het erf te verschijnen van Jan. Cor had er ondertussen ook een 540 toeren aftakas in voorzien, deze was afkomstig van een International 1066. Van origine uit had de 3788 enkel een 1000-toeren aftakas. Zo een secure lading heeft Cor eigenhandig gaan laden in Amerika. Voor het transport naar Nederland werden de steekassen ingekort en de banden gedemonteerd. Zo werd hij op zijn velgen de container binnengereden.
De trekker was technisch perfect in orde, wat een belangrijke vereiste was voor Jan. Dit samen met de staat van de banden, zodoende er normaliter de eerste jaren geen grote kosten zouden mogen volgen. De trekker had slechts 5975 uren maar is volledig herspoten geweest door Jan zodoende hij er weer als nieuw weet uit te zien. Ook de binnenbekleding werd opgefrist. Telkenmale met de gedachte om alles zo goed als mogelijk aan het origineel te doen evenaren.
Ook de vin voorop de neus ontbreekt nog maar hiervoor is Jan al aan het bekijken hoe hij dit zelf kan vervaardigen. Het werken aan de trekker is voor hem immers ook een groot deel van de hobby. Heel veel tijd ging er ook op in de stickers. Voor hij deze liet namaken, werden ze volledig opgemeten. Zodoende deze ook niet van echt te onderscheiden zijn. Velen werken de stickers recht uit voor hun gemak maar Jan wou ze tot op detail juist hebben, zo werd ook de schuine kant perfect uitgewerkt. Ook heeft Jan eigenhandig de trekker voorzien van een voetgas.
Met een opgewaardeerde 6-cilinder DT466B International turbodiesel motorblok van 190-pk was dit destijds het zwaarste model. Tevens had hij dezelfde eindaandrijving en cabine als van de International 1586. Het is dan ook wel een heel zeldzame trekker, waarvan er slechts een beperkte oplage van 2496 stuks zijn gebouwd geweest. Zijn ‘kleine’ broertjes de 3388 en de 3588 zagen in 1979 al het levenslicht.
Een kleine impressie en nog wat verdere tekst en uitleg van deze krachtpatser aan de zelfgemaakte diepgronder vind je hieronder terug.
Snoopy noemen ze hem in de VS, Nasenbär (Neusbeer) zeggen de Duitsers, en in Zuid-Afrika heet hij Pinokkio. Officieel bij International Harvester Company zelf in Chicago was de naam de Two Plus Two. Dit destijds nieuwe revolutionaire ontwerp was bedoeld om tweewielaandrijving te combineren met de vierwielaandrijving. Vandaar de aanduiding 2+2 op de motorkap.
In de loods van Jan vind je trouwens ook nog steeds hun allereerste International terug, type D-430 uit 1961. Deze was afkomstig van voormalig International dealer Heylens, toen nog in Asse gevestigd. Met nog een prachtige Gilles frontlader opgebouwd. Deze trekker wordt nog vaak voor kleine klusjes gebruikt.
Drie Valtra trekkers doen tegenwoordig het meeste veldwerk. Maar het is duidelijk de grote voorliefde voor International blijft Jan behouden.