Met dank aan de familie François!
Deze keer zijn we te gast in de provincie Vlaams-Brabant. Namelijk bij loonwerken François uit Sint-Ulriks-Kapelle. Dit loonbedrijf heeft al een hele geschiedenis achter de rug en kent zijn ontstaan net na de tweede wereldoorlog.
Net als vele loonbedrijven, is men ook hier gestart als loondorser en ging men rond met de dorstkast. Toen nog onder de naam Albert François en zonen.
Zoon Maurice en vader Albert François de dorskast aan het verplaatsen met een Fordson.
Met de opkomst van de zelfrijdende maaidorsers begin jaren 50′ sprong men ook ten huize François mee op de kar en kocht men deze Claas Hercules maaidorser aan.
In 1958 konden we Maurice terug vinden op zijn Massey Harris maaidorser.
Jean-Pierre en diens broer op één van hun eerste tractoren een John Deere Model M. Op de amerikaanse modellen was er nauwelijks iets van gardeboes aangebracht, vandaar dat men dan maar zelf de kleine trekker hebben voorzien van deftige gardeboes.
In 1968 werd het loonbedrijf overgelaten aan de volgende generatie waardoor Jean en Jef aan het roer kwamen.
In 1968 zou men hier eveneens ook van start zijn gegaan met het hakselen van gras en maïs.
Eén van de eerste zelfrijders die werd aangeschaft was deze Hesston 4000.
Een tweede zelfrijder die er dan wat later gekomen is, is deze Field Queen 7655. Hier opgesteld naast de typische silagewagentjes van toen die tijd.
In 1969 verwelkomde men hun eerste Lely maaidorser. Meer bepaald deze Lely JD 420 met waar men ze natuurlijk voor bekend stonden toen, een opklapbaar maaibord. Men was er vrij tevreden van en er werd later dan ook nog beslist van een tweede Lely aan te kopen.
Einde jaren 70′ aardappelen rooien met hun Fordson en een Hagedoorn Wisent rooier.
Voor de aardappelenoogst had men toen maar liefst drie Hagedoorn Wisent rooiers. Hier zien we dan ook nog een tweede achter hun David Brown Selectamatic 990.
Jean-Pierre in 1973 trots aan het poseren naast hun imposante Belarus.
Kleine pakken maken met een Welgerpers AP 71 achter een David Brown 990 in 1973.
Ook Laverda vond begin jaren 80′ zijn weg naar het loonbedrijf Francois, hier zien we hun Laverda M 100 aan het werk.
Als ook nog een Laverda M 120 kwam niet veel later het team versterken.
De maaidorsersvloot breide verder en verder uit met de komst van nog 2 Laverda M 132’s. Die hier broedelijk staan opgesteld naast hun 2 Lely maaidorsers.
Medio jaren 80′ opteerde men voor de aanschaf van een niet alledaagse hakselaar. Hun oog viel toen op deze knappe FOX 6650.
In 1985 is al weer een volgende generatie aan het roer te zien, die eveneens de generatie van vandaag is. Jean-Pierre en Luc François hebben het bedrijf van hun nonkels overgenomen en verder uitgebreid tot het wat op vandaag is.
In 1985 is men ook overgeschakeld naar AVR voor het rooien van aardappelen hier aangedreven door een David Brown 1412.
Medio jaren 80′ behoorde natuurlijk het persen van kleine balen ook tot één van de activiteiten van het bedrijf. Hiervoor werden deze drie Fiat – Gallignani combinaties ingezet.
Een knappe Fiat 1300 DT kon je medio jaren 80′ bij hen terug vinden in de bietenoogst.
Voor het laden van de bieten werd toen de Fiat 1000 ingezet met een Gilles lader. Met aan zijn zij de Fiatagri 140-90 met een kipper.
Tijdens de grasoogst van 1986 ging de Fiat 1000 DT op pad met deze Strautmann opraapwagen.
Tijdens de voorjaarswerkzaamheden van 1987, werd de Fiatagri 140-90 voor de tandem Record mestkar ingespannen.
Het onderwerken van de mest gebeurde in 1987, door ook hun Fiatagri 140-90 met een 4-schaar ploeg.
Na de akkers in 1987 waren voorzien van de nodige meststoffen zorgde deze Fiat 1000 met een 6-rij Gaspardo maïs zaaimachine voor nieuw leven.
Ook nog een 4-rij Carraro maïs zaaimachine werd mee op pad gestuurd.
Een Fiat 1000 DT met een 12-rij TANK zaaimachine zorgde er op zijn beurt voor dat in 1987 ook het bietenzaad op tijd de grond inging.
Als ook in 1987 werd de David Brown 1412 met 6-rij Gilles zaaimachine mee op pad gestuurd tijdens het zaaien van bieten.
Tijdens de grasoogst van 1987 nam de Fiatagri 140-90 de plaats van de Fiat 1000 DT in aan de Strautmann opraapwagen.
Het moet vooruit gaan ook in 1988. De Fiatagri 140-90 ploegde de grond om voor de Fiat 1300 DT met kalkwagen.
Aardappelen planten gebeurde in 1988 door deze Landini / Massey Ferguson met een Cramer Minor planter.
1988 betekende ook de komst van een nieuwe hakselaar, namelijk deze Claas Jaguar 695 SL.
Tijdens de zomermaanden zit men hier ook niet stil, in 1989 zag je toen de Laverda M 132 en Laverda M 152 de graanvelden introkken.
Hun Fiatagri 140-90 was in de zomer van 1989 op zijn beurt ook terug te vinden aan een Gallignani kleine pakken pers.
Eveneens werd een Fiat 800 met een Gallignani kleine pakken pers mee op pad gestuurd in 1989.
Het ‘Laverda’ team in de jaren 80′.
Voor de aardappelenoogst van 1989 werd de Fiatagri 140-90 met een 2-rij AVR rooier de baan opgestuurd. Deze was sedert 1987 in dienst gedurende zo’n 4 jaar.
Het kalken in 1989 werd verzorgd door de Fiatagri 140-90 met een van Poperingse makelij, Allaeys kalkwagen.
In 1989 zien we de Gilles lader geflankeerd worden door een knappe zelfbouw hooglosser achter hun Landini / Massey Ferguson.
Deze Fiat 1000 DT mocht zich in 1990 uitleven tijdens het fijnleggen van de akker.
Ook aan grondverzet deed men al einde jaren 80′ onder meer met deze Poclain graafmachine en een kleine bulldozer.
Begin jaren 90′ kon je ook deze merkwaardige Hesston 4600 pers terug vinden achter een Fiatagri 110-90.
In 1990 werd er gewerkt aan een zelfbouw silagebak die op een Magirus-Deutz werd geplaatst.
Ook in de wintermaanden is men druk in de weer, in 1991 verzorgde hun 150 pk sterke Magirus-Deutz de strooidienst.
Het hakselteam tijdens de grasoogst van 1991.
In 1994 zien we dat voor het laden van de bieten, de Gilles lader inmiddels is vervangen door een Dewulf R 6000.
In 1994 waren er ondertussen al heel wat merken die voor het rooien van bieten met een zelfrijder op de markt waren gekomen. Ook het van Deense makelij TIM kwam op de proppen met een zelfrijder. Het oog van de famillie François viel dan ook op deze 6-rij zelfrijdende bunkerrooier een TIM SR 1800 C.
Medio jaren 90′ werd ook het bietenteam wat bijgeschaafd, de Fiat 1300 DT had inmiddels al plaats geruimd voor deze John Deere 4450 met Gilles rooi unit. De Dewulf R 6000 had ondertussen ook al de hulp gekregen van zijn grotere broer een Dewulf R 7000.
In 1995 werd het kalken uitgevoerd door deze Fiat 1300 DT. De bak op de kalkwagen was afkomstig van loonbedrijf Staelens uit Assenede.
Niet alleen aan kalkwagens verbouwden deed men hier, ook knappe silagetrucks afleveren deed men hier. We zagen al een eerste Magirus-Deutz voorbij komen, medio jaren 90′ werd het tijd voor een tweede.
Van vreemde merken was men niet vies, we zien dan ook medio jaren 90′ een Ebro trekker verschijnen aan een Record mestwagen. Als ook de Fiatagri 140-90 was opnieuw van de partij eveneens aan een Record mestwagen.
Een overzicht van het materiaal medio jaren 90′.
Het maïs team medio jaren 90′
Ook de Fiat 1000 S mocht nog eens op pad in de maïs oogst.
Met een tekort aan een trekker, werd voor één dag de Ursus van een klant ingezet.
Ook aan afbraakwerken doet men hier. Einde jaren 90′ werden deze onder andere uitgevoerd door deze Case 688.
Het afvoeren van het steenpuin gebeurde onder meer met hun Fiatagri 140-90 en een Case 5140.
Tijdens het voorjaar eind de jaren 90′ werd deze knappe John Deere 3050 uitgerust met een AVR Hassia Sl aardappelenplanter.
Einde jaren 90′ werd voor de winterdienst een opvallende sneeuwruimer op pad gestuurd…
Ook tijdens de zomermaanden van 2000 waren de Fiat 800 en Fiat 1000 nog steeds terug te vinden aan de Gallignani persen.
Ook voor het verzamelen van de balen kon je in 2001 op Francois rekenen ,hiervoor werd deze Manitou ingezet.
In 2001 werd de imposante Deutz Agrotron 230 ingespannen voor een tandem OVA kipper.
Een tweede Deutz Agrotron werd aan de hooglosser ingezet.
De Deutz Agrotron 230 werd voor veel doeleinden ingezet in het voorjaar van 2002 kon je hem aan de tandem Joskin aalton bewonderen.
In de zomer van 2002 werd het groot geschut ingezet met deze Deutz Agrotron 230 en Claas Quadrant pers.
Sedert 1995 ging men in de maïsoogst aan de slag met deze Claas Jaguar 880. Deze werd in 2002 geflankeerd door hun Deutz Agrotron 230 met een tandem OVA silagewagen, als ook twee Iveco silagetrucks.
In 2002 was de imposante Deutz Agrotron 230 ook terug te vinden aan een Alasco dumper. Deze werd op zijn beurt gevuld door hun Daewoo 130 W.
In 2003 zijn er nog steeds een deel van de Laverda’s actief in het maaidorsen, echter ging men natuurlijk ook mee met hun tijd. Er was dan inmiddels ook al een Claas Lexion 440 aangekocht.
Afsluiten doen we met nog enkele klassiekers, de laatste tien jaar werd er verder fors geïnvesteerd in het materiaal, echter bleven nog enkele knappe oudjes aanwezig op het bedrijf.