Met dank aan familie Segaert.
Het loonbedrijf kende zijn ontstaan in 1978, door de overname van een plaatselijk loonbedrijf. De werken waarmee men van start ging waren maaidorsen, het persen van kleine pakjes en het rooien van aardappelen.
Het hakselen van maïs en gras, dat was wachten tot men in 1983 op de kar sprong. Het eerste team bestond toen uit een Sperry New Holland 1895 en een 3-rij voorzetstuk.
Hun Ford 8210 Gen II en twee Ford 6600 tractoren stonden ingespannen met Dewa silagewagens, de eerste met tractie in de regio.
Het jaar 1984 zorgde voor de komst van een nieuwe maaidorser, de Clayson New Holland 8070, hier bijgestaan door een Ford 6600 met zelfbouw graankar.
Halverwege de jaren ’80 werd er dan ook gestart met het inkuilen van gras door een opraapwagen. Een Ford mocht met de Krone opraapwagen op stap.
Het strooien van kalk is een werk dat men in het jaar 1986 opstartte. Dit gebeurde toen met een Kuxxman strooier.
In het jaar 1989 kwam in de achtertuin van de New Holland fabriek in Zedelgem, een opmerkelijke verschijning. Bij Segaert ruilden ze hun New Holland 1895 in voor een John Deere 5830 hakselaar. Men koos voor een aankoop bij John Deere, aangezien de schoonbroer van Segaert verkoper was bij John Deere.
Een hakselaar met meer capaciteit vraagt ook meer capaciteit om af te voeren, men investeerde dan ook in een nieuwe tandem Dewa silagewagen.
Het liep ook in de jaren ’80 en ’90 niet altijd op wieltjes.
Naast de Ford 6600 deed men ook wel eens beroep op hun Hanomag schovel om de maïskuil aan te rijden.
Uiteraard hakselt de John Deere 5830 ook gras. Hij mocht zich dan ook zijn kunnen demonstreren op een grasland demo.
Met de komst van de John Deere hakselaar, bleef de aankoop van een John Deere trekker niet lang uit. Hier zien we hun welgekomen John Deere 4255 bij John Deere dealer Traclabor in Ursel.
In het jaar 1990 kwam er een AVR aardappelrooier op het bedrijf.
Diepgronden behoorde begin jaren ’90 ook tot het takenpakket van Segaert. Die werkzaamheden gebeurden met een Culti diepgronder achter de Ford TW 15 Gen II en een Ford 8210 Gen I.
Voor het planten van aardappelen en het rijenfrezen kon men beroep doen op de firma Segaert. Het planten werd in de jaren ’90 uitgevoerd door een John Deere 6610 en Cramer Planter.
Voor het rijenfrezen was er dan een John Deere 4255 op cultuur wielen en rijenfrees.
Gras hakselen in de eerste helft van de jaren ’90 met hun John Deere 5830, deze keer bijgestaan door een Ford 6600 en John Deere 4255 met Dewa silagewagens.
Medio jaren 90′ zien we ook de John Deere 4255 voor een Taarup 1030 opraapwagen verschijnen.
In het jaar 1994 is men van start gegaan met het persen van grote pakken en dit met een New Holland D1000 achter hun John Deere 6900.
In die zelfde tijd werd er ook gezaaid met een John Deere 4255.
Ook in de jaren ’90 bleef de John Deere 5830 hakselaar actief, ondertussen is er naast de Ford tractoren ook een John Deere 7600 toegekomen.
Af en toe kreeg de John Deere hakselaar eens een andere bijrijder. Hier een Volvo vrachtwagen van een plaatselijke transporteur.
In 1995 koos men wederom voor John Deere als hofleverancier. De John Deere 2054 is heden ten dage nog steeds actief op het bedrijf.
In 1996 werd er opnieuw geïnvesteerd in een hakselaar. De John Deere 5830 werd bedankt voor de vele jaren dienst en een John Deere 6910 werd verwelkomd.
Een apart karwei, daar waren de Snellegemse loonwerker altijd voor te vinden. In de jaren ’90 trok men ook het vliegveld van Oostende op, voor het hakselen van gras. De nieuwbakken John Deere 6910 mocht aandraven voor dit werk, alsook een Ford 8210 en Ford TW 15 voor het afvoeren met Dewa silagewagens.
Ook de John Deere 6910 slaat aan het maïs hakselen en een tweede machine kwam ook eens proefdraaien.
Een hakselaar kan ook al eens in panne vallen, deze John Deere 6910 werd dan gesleept door een truck, wat een niet alledaags beeld opleverde.
Het aanrijden van de maïskuil kon sedert 1997 met een Hyundai schovel.
Een overzichtje hoe de maïsoogst verloopt door de late jaren ’90 heen.
In 1996 werd het merk New Holland terug opzij geschoven en kwam er een John Deere pers op het erf. De New Holland D1000 verdween en de opmerkelijke John Deere 690 pers kwam in de plaats, meteen werd ook het startschot gegeven voor het wikkelen van gras, dit met een Kverneland wikkelaar.
De John Deere 7710 duikt meteen het veld in met de John Deere 690 pers.
Ook de John Deere 6920 mag het eens proberen met de groene pers.
In 1997 kwam er een Hyundai HL 750 schovel op het bedrijf om de geperste pakken op te laden en om de kuil aan te rijden.
De Hyundai werd achter enkele jaren vervangen door een JCB 416S Farmmaster.
Het groene trekkerpark op het einde van de jaren ’90.
Al sinds 1986 is men actief in het verhandelen en strooien van kalk. Ondertussen is de oude Kuxxmann strooier al vervangen door een ander model en later zien we nog een nieuwe Bredal strooier toekomen.
Ploegen wordt op het bedrijf doorgaans gans het jaar uitgevoerd. Hier zien we een John Deere 7710 samen met een Kuhn vijf schaar.
In 2004 werd de John Deere 6910 vervangen door een nieuwer model, dit keer was de eer weggelegd voor de John Deere 7700 om voor Segaert menig hectare’s te hakselen.