Met dank aan de familie Gilles en An Van Goey.
We duiken eens het knappe archief van het constructiebedrijf Gilles in. Dit is het eerste deel van een twee delige reeks aan foto’s en nog heel wat video materiaal.
In dit eerste deel nemen we hoofdzakelijk de evolutie van de door Gilles geconstrueerde machines onder de loep met foto’s uit de eerste helft van de jaren 80′.
Het ontstaan van het bedrijf moet rond 1946 zijn , toen richtte dhr. Albert Gilles een handel in landbouwmachines op.
In 1965 werd van start gegaan met de constructie van de eerste 4-rij ontbladeraars, een jaar of twee later zagen ook de 6-rij ontbladeraars het levenslicht. De constructie van ontbladeraars en rooiers kwam pas echt van de grond in 1971, later onder de leiding van Henri, André en Ann Gilles.
In 2006 gaat het constructiebedrijf helaas failliet, maar word in 2007 nieuw leven ingeblazen dankzij de familie Van Goey. Die dit sterk Belgisch merk weer op de kaart wist te plaatsen.
Door de jaren heen zijn er al allerhande machines geconstrueerd door Gilles. Van 4 rij tot 6 rij , tot 12 rij tot zelfs 18 rijen! Dit werd onder meer tot stand gebracht door de samensmelting met de zaaimachine producent T.A.N.K uit het Vlaams-Brabantse Landen.
In 1985 zien we een zeer imposante zaaimachine afgeleverd worden door Gilles , van maar liefst 18 rijen!
Waar Gilles vrij ombekend staat natuurlijk is het groot arsenaal aan bietenontbladeraars, rooiers en laders.
Een vrij bekende ontbladeraar was de Gilles C.T.R. Hier gemonteerd op een Ford 8700 en eveneens voorzien van een bladafvoerband voor het loof. Deze werd destijds verkocht onder het moto ‘Omdat zuiver kopwerk u al winst opleverd !’
Zo goed als onverslijtbaar waren ze in een constructie van zes en acht mm plaatstaal.
Naast de ontbladeraars , waren de rooiers zelf natuurlijk van groot belang voor de doorbraak in het bietenmilieu. Een grote doorbraak voor hen was de A-45 in nog meer bepaald de A-45-3 de eerste door hen gebouwde rooier met drie reinigingszonnen.
In 1985 zien we de Duitse heer Lieber opteren voor de Duitse kwaliteit van Schlüter en de Belgische kwaliteit van Gilles.
Het zijn combinaties dat je hier in België helaas niet zal vinden Schlüter – Gilles, nog eentje om bij weg te dromen uit 1981.
Ook qua bietenladers heeft men natuurlijk al een lange weg afgelegd.
De Gilles R-125 is alom bekend, met de eerste ingebruikname in het moeilijke ( lees natte ) najaar van 1974.
Deze laadde zoals de naam al wat deed vermoeden maar liefst zo’n 125 ton per uur en was gebaseerd op de ervaring en kwaliteit van de kleine Gilles R-100.
De Gilles R-126 het grotere broertje van de R-125. Nog een groter rendement dan de R-125 door de grotere diameter van de reiningsturbine met een groter reinigingsoppervlak van 35% wat zorgde voor een betere afvoer van de bieten.
De Gilles R 136, een waardige opvolger van de Gilles R 126.
Omdat hoger rendement en minder tara hand in hand kunnen gaan !
De machine was mee met zijn tijd de afvoercombinaties kwamen groter en groter en ook hier speelde men op in en zorgde men ervoor dat men de bieten 20 cm hoger en verder kon lossen in de wagens.
Ook was er een Gilles R-136 T beschikbaar , die dan voorzien was van een spaarbunker.
Een Massey Ferguson 2720 met Gilles rooi unit ging de R 136 voor om de bieten te rooien op deze demonstratie.
Hieronder een reeks van heel wat bedrijven die opteerden voor deze populaire bietenlader.
Een minder bekende uit hun gamma aan laders, een Gilles ARC 466 bietenlader.
Eveneens minder bekend de Gilles ACT-464 bietenlader.
De RB-150 een zelfladende bunkerlader of kipwagen het is maar hoe je het bekijkt.
Deze machine is gebaseerd op zijn voorgangers de R 125 en de R 126. De 18 kubiek grote bunker zorgde ervoor dat voor het eerst via een 2-fase rooisysteem ook slechts twee personen nodig waren. Als ook heel wat brandstof werd bespaard natuurlijk, door de derde trekker met kipper die men hierdoor uitspaarde.
Time is money de bunker kon in zo’n 20 a 25 seconden worden gelost. Ook in natte omstandigheden werd hier ver mee gereden door de grote en brede lagedrukbanden.
Een knappe Fendt Favorit 615 LS had het privilege om deze Gilles RB-150 als eerstes te demonstreren.
Een MB-Trac 1300 misstaat eveneens niet voor zo een lader !
Bieten rooien begin jaren 80′ met een Massey Ferguson 2640 en Gilles rooi unit. Deze werd op de hielen gezeten door een Massey Ferguson 2680 met een Gilles RB-150.
Ook een oostblok trekker wist er zijn weg mee te vinden.
Loonbedrijf Baudry uit Beauvechain verkoos ook om het rode kleur van de Gilles RB-150 te mengen met het rood van zijn Same Trident. Wat natuurlijk een knap span opleverde!
Heel wat belangstelling op een demonstratie waar een Deutz DX 110 de show stal met deze RB-150.
Knappe demonstraties geven daar had Gilles wel kaas van gegeten met deze twee Mb-Trac’s op een mistige demo in 1982.
Of als je echt indruk wilde maken op een demonstratie dan plaatste je er gewoon deze woeste Amerikaan ervoor een John Deere 4640.
Nog eentje om af te leren …
Ook een tandem versie werd er geconstrueerd , gedoopt onder de naam RB-155. Hiervoor was er natuurlijk wat meer paardenkracht vereist, deze imposante Deutz DX 230 was dan ook wel uiterst geschikt.
Ook een John Deere 4240 S kon goed overweg met deze Gilles RB 155 laders.
De Gilles / Riecam RBL 230 een knappe samenwerking tussen het Belgische Gilles en het Nederlandse Riecam.
Deze imposante zelfrijdende bunkerlader had maar liefst een bunker van zo’n 18 ton ofwel 22 kubiek. Dit samen met de mogelijkheid van vier snelheden die traploos regelbaar waren, kon men een grote capaciteit behalen tijdens het laden.
De grote brede banden en de Poclain hydrostatische vierwielaandrijving doormiddel van hydropomp en langzaam lopende hydromotoren zorgde ervoor dat deze machine zich een baan kon wenden door de meest drassige akkers.
Doordat men nu voor de wielen de bieten kon laden, kon men tot in iedere hoek van de akker of tot aan iedere sloot de bieten opladen.
Deze robuuste machine werd aangedreven door een Deutz 8 cylinder dieselmotor van om en bij de 230 pk.
Verschillende demo’s werden er gegeven met deze imposante machine , hier vooraf gegaan door een International 1455 XL met een Gilles C.T.R ontbladeraar en een Gilles A-46 32 rooier.
Prachtige taferelen deze demonstraties!
Het Nederlandse Riecam was er ook vroeg bij met de ontwikkeling van zelfrijdende 6-rij bietenrooiers. Dit eveneens in samenwerking met Gilles. Deze beschikte eveneens over dezelfde Deutz Motor en Poclain vierwielaandrijving als de Gilles / Riecam RBL 230.
We sluiten deze reeks af met iets waar Gilles minder voor bekend stond, de door hen geproduceerde stro hakselaars.