Met dank aan familie Desmyter en Martin Van Doorn.
Het loonbedrijf Desmyter zagen we opgericht worden in 1972 door Michel Desmyter dit nog op de ouderlijke hoeve van diens vader te Wijtschate. In 2012 neemt Michel’s zoon Xavier volledig het roer over van het loonbedrijf en vestigt zich te Komen. Eveneens breide hij de grond en afbraakwerken fors uit. Zodat de landbouwwerken meer naar de achtergrond verdwenen, men bleef echter wel actief in het hakselen van gras, maïs en biomassa (korteomloophout,..). Als ook het oprapen van gras wat destijds één van de hoofdactiviteiten was heeft men inmiddels weer hervat.
Xavier’s grootvader was naast landbouwer ook al bezig met wat klein loonwerk begin jaren 70′. Hier aan het werk met hun eerste maaidorser.
In 1972 schiet het loonbedrijf ten volle uit de startblokken dit onder leiding van Michel. Met de aankoop van één van hun eerste Deutzen een Deutz D 6005, om dan hiermee onder meer bieten te gaan zaaien. Als ook het persen van kleine balen.
Al snel kwam er een tweede trekker bij, een Deutz 7006. Deze tweede Deutz werd al snel door de vrouw des huizes goed gekeurd en kon dan in het najaar op pad met de Stoll bietenrooier.
In het najaar kon het al eens guur weer zijn en er werd dan ook gezorgd voor een BRIL cabine.
Met het verder uitbreiden van het machine park, kwam er al gauw plaats te kort voor al dat materiaal onderdak te bieden. In 1978 werd dan eigenhandig een loods opgetrokken.
Een groot deel van het werk werd uitgevoerd door hun Poclain kraan. Op de achtergrond zien we ook één van hun eerste silagewagens opgesteld staan.
Voor de verdere afwerking van de loods werd beroep gedaan op een vrachtwagen van fourage Soete P uit Wervik. Deze werd voorzien van een HOES HM 5S hijskraan.
Ook aardappelen rooien behoorde inmiddels tot één van de activiteiten.
In de voorbije foto’s was er al reeds een silagewagen op te merken in de achtergrond. Deze wagens vulden natuurlijk niet hun eigen. Dit werd gedaan door hun Deutz D 8005 en New Holland chopper.
Ook het gras oprapen behoorde tot de mogelijkheid met maar liefst zeven opraapwagens door de jaren heen.
De interesse voor Deutz werd al van kleins af met de paplepel ingegeven…
Echter was er in de jaren 70′ ook nog een kleine blauwe actief, een Fordson Dexta voorzien van een schoffelmachine.
In 1979 zien we hun imposante Deutz D 8005 klaar gemaakt worden om te gaan cultiveren.
Ook een nieuwe maïs zaaimachine verwelkomde men in 1979 , een Nodet Pneumasem II.
In 1980 zien we een vreemde eend in de bijt op hoeve Desmyter , een Massey Ferguson werd voor de ophoger geplaatst.
In 1980 zien we hun Deutz DX 110 aan het werk in de grasoogst met een Strautmann opraapwagen.
Zoals eerder aangeven , waren er hier uiteindelijk zeven opraapwagens te vinden. Hieronder nemen we nog eens een kijkje naar nog twee andere van hun Strautmann opraapwagens.
Een niet alledaagse combinatie om een gras kuil aan te rijden, hun Deutz D 13.006 met een 4-schaar ploeg.
Het bieten zaaien begin jaren 80′ gebeurde door hun Monosem zaaimachine.
In 1983 werd een nieuwe Stoll rooier aangekocht en men ging deze in Leuven ophalen op een wel heel aparte manier..
In 1983 had de oude Poclain zijn handen vol met het uithalen van een oude tank.
Ten huize Desmyter waren en zijn men fervente Deutz fanaten. Men bewees dan ook maar al te graag het kunnen van deze trekkers op lokale tractorpulling evenementen. We zien hier in 1984 hun Deutz D 13.006 en Deutz DX 110 klaargestoomt voor een nieuwe deelname.
Medio jaren 80′ zien we het bieten rooien verder evolueren. Een volledig team werd op pad gestuurd. Ditmaal werd gekozen voor materiaal van Gilles. Een Gilles ontbladeraar en rooier , rooiden de bieten om dan te worden opgeraapt door hun Gilles R-125 lader. Als ook het bietenloof werd in die tijd nog opgevangen.
Medio jaren 80′ zien we hun New Holland 1880 plaats maken voor een jongere variant. Namelijk een imposante 302 pk sterke New Holland 2100.
Of de Deutz DX 110 steigerde van vreugde met de komst van de New Holland 2100 valt zeer te betwijfelen…
De New Holland 2100 werd naast het traditionele gras en maïs hakselen ook ingezet voor het hakselen van GPS. (gehele plantsilage van tarwe, triticale, gerst,..)
Het hakselteam van Desmyter was er één om van te smullen. De New Holland 2100 werd vergezelt door hun Deutz-Fahr DX 6.50 met een OVA silagewagen, als ook een Deutz D 13.006 met OVA silagewagen. Een stevige shovel stond paraat om de kuil aan te rijden.
Beide OVA silagewagens waren wat lager gemaakt dan de standaard silagewagens, dit onder meer om onder een kleine brug door te kunnen in Hollebeke van slechts 2,65m hoogte.
De New Holland 2100 was echter niet de enige hakselaar die er aanwezig was op het bedrijf. Ook een Field Queen 7655 was er terug te vinden, deze ging onder meer in de maïs oogst mee op pad om de New Holland 2100 voor te gaan. Hiermee hakselde men dan de buitenronde als ook het doorsteken werd hiermee gedaan om dan de rest van de maïs te oogsten met de New Holland 2100.
Waar loonbedrijf Desmyter ook voor bekend stond en staat is het gebruik van landbouwtrucks. Einde jaren 80′ was er deze 6×6 Mercedes terug te vinden met een Anzio mesttank.
Ook het gras oprapen bleef een belangrijke taak einde jaren 80′ , dit toen met hun Deutz-Fahr DX 6.50 en Strautmann opraapwagen.
Het uitvoeren van grondwerken werd einde jaren 80′ ook al gedaan. Hier op de foto zien we landbouwer Geert Depitte het team versterken met zijn International en kipper.
In 1990 zien we ondertussen dat er volledig nieuwe loods is opgetrokken op de hoeve.
Een knappe opstelling in 1990 van de trekkers vloot. Met op kop een knappe en zeldzamere Deutz-Fahr DX 7.10.
Als ook het kleine blauwtje de Fordson Dexta was er nog terug te vinden achter de schermen.
Als ook deze knappe Deutz-Fahr DX 6.50 was er in 1990 er natuurlijk nog terug te vinden.
In 1990 werd de inmiddels aardappelenoogst uitgevoerd door deze Goossens rooier.
Voor de grondwerken werd in 1990 onder meer deze O&K MH 4 bandenkraan ingezet.
Begin jaren 90′ werd het bieten zaaien uitgevoerd door deze Deutz-Fahr DX 6.30 met een Gilles zaaimachine.
Ook het hakselteam zag er inmiddels anders uit, de New Holland 2100 werd vervangen door een New Holland 2205.
Gentlemen start your engines!
1990 was echt een jaar van verandering ook op vlak van het bieten rooien. Men besliste om de bieten te gaan laden met deze imposante en aparte Dewulf R 8000.
Het gras oprapen werd ondertussen in 1991 uitgevoerd door deze Deutz-Fahr DX 6.30 met een Deutz-Fahr opraapwagen.
Ook het uitvoeren van grondwerken werden in de jaren 90′ steeds van groter belang. Hierin speelde hun Liebherr 922 ook een grote rol.
In 1995 zien we deze knappe Volvo vrachtwagen het vervoer van hun Caterpillar 322 graafmachine opzich nemen.
In de jaren 90′ had men een prestigieus werk te pakken. De suikerfabriek van Quévy-le-grand was inmiddels gesloten en de site werd overgenomen door Vanheede Biomass solutions. Dit zorgde voor heel wat aanpassingen, grondwerken en afbraakwerken.
Wederom een knappe Volvo vrachtwagen met een uitzonderlijk transport naar het Waalse Quévy-le-grand.
1995 betekende de komst van de New Holland FX 450. Nadat de veldtest machine had proef gedraaid bij loonbedrijven Verhegge uit Loppem en Vansteelant uit Torhout, kon deze nu ook aan de slag bij Desmyter.
Deze machine beviel hen uitermate en al snel werd beslist deze machine ook aan te schaffen.
In 1998 kwam er zelfs al een tweede machine voorzien van een 8-rij kemper bek. Zodat men met beide machines samen een capaciteit had van zo’n 14 rijen.
Einde jaren 90′ waren de Fx’en zo goed als altijd vergezelt door één van hun verschillende Mercedes-Benz landbouwtrucks. Deze waren voorzien van een OVA silagebak ofwel door een unieke zelfbouw silagebak. Men kocht immers oude Dewulf rooiers op om van de bunker een silagebak te bouwen. Handige harry’s ten huize Desmyter!
Bruut geweld , de Mercedes-Benz 8×8 waant zich een weg door het maïs veld.
Einde jaren 90′ moest er natuurlijk ook wat tijd vrij gemaakt worden voor wat ontspanning. De Deutz trekkers van Desmyter waren dan ook vaak geziene gasten op de lokale tractorpullings als tractorpulling Beselare, Westrozebeke, Wijtschate, …
Naast het vervoer van hun graafmachines, werden hun vrachtwagens ook ingezet voor allerhande vervoer.
In 1997 zien we de oude Volvo één van hun eerste graafmachines transporteren.
Ook in 1997 werd op de nieuwe locatie van het loonbedrijf een brug geplaatst over de vijver. Dit met behulp van hun eigen CAT 322 graafmachine en een Faun graafmachine van een bevriend landbouwer.
Met het plaatsen van citernes hield de CAT 322 graafmachine zich bezig.
Twee ‘katjes’ in 1998 druk in de weer met het plaatsen van een smeerput.
Natuurlijk een ideaal vervoer middel naar de lokale tractorpullings.
In 2000 kreeg ook de John Deere van loonwerken Johan Huyghe een lift.
De Deutz Agrotron 156 voorzien van wat gewichtjes op weg naar een full pull. Dit onder het toezicht van jonge vrouwelijke fans.
Ook in 2003 was de Deutz Agrotron 156 niet van de tractorpullingspiste weg te slaan.
We sluiten deze reeks af in 2004 met een knappe fotoshoot door Martin Van Doorn.
Ook in Nederland wist men het knappe hakselteam van loonbedrijf Desmyter te smaken en men zakte dan ook vanuit Nederland af naar het West-Vlaamse Wijtschate in Heuvelland om dit team op de gevoelige plaat vast te leggen.
Het team bestond toen uit hun New Holland FX 450 met de 8-rij Kemper bek en natuurlijk ontbraken ook de nodige afvoercombinaties niet. Deze bestonden uit de Mercedes-Benz 6×6, een Deutz-Fahr Agrostar 6.81 en de Deutz-Fahr 6.50 beide met een zelfbouw silagewagen.