Met dank aan Johny Santy en Rudy Maesen.
Het loonbedrijf Santy kent zijn oorsprong in 1951 en werd opgericht door Maurice Santy. In 1980 volgden zonen Johny en Willy Santy hun vader op en hebben het bedrijf tot in 2015 uitgebaat. In 2015 nam Rudy Maesen volledig het roer over. Echter kan hij nog steeds rekenen op raad en daad van de gebroeders Santy.
Midden jaren ’60 was men al aardig gemechaniseerd. In 1967 kon je er toen deze twee Massey Ferguson 65’s terug vinden die voor allerhande landbouwwerken werden ingezet.
Bijna een identieke tweeling, de twee Massey Ferguson 65’s. Eén van hun activiteiten was onder het ophalen van melkkannen met hun platte wagen om deze dan naar de melkerij te brengen.
Einde jaren ’60 zien we een derde trekker aangekocht worden een Massey Ferguson 165.
Als ook een vierde, echter deze keer geen Massey Ferguson. Men koos ditmaal voor een 70 pk sterke Fendt Favorit 3 S. Deze trekker is relatief zeldzaam, net als sneeuw in een Belgische winter tegenwoordig.
De Massey Ferguson 165 kon zich onder andere uitleven aan hun Albert aalton.
Ook maaiwerkzaamheden behoorden tot het takenpakket.
Niet veel later werd de Massey Ferguson 165 al ingewisseld voor een recentere Massey Ferguson 165 Multi Power.
In 1971 gebeurde het maaidorsen met deze Oliver White 120. Deze machine was echter geen lang leven beschoren op het bedrijf.
Ook een Massey Ferguson 175 was er ondertussen aanwezig op het bedrijf en werd onder andere ingezet voor de graanblazer.
Johny was ook terecht trots op hun Fendt Favorit 3 S, die in de zomermaanden mee de maaidorser vergezelde met een graanblazer.
Het trekkerpark begin jaren ’70.
Een waardige opvolger voor hun Oliver White 120, was deze Massey Ferguson 625.
Wie wil er nu niet met zo’n knappe maaidorser op de foto gaan.
Ook de Fendt Favorit 3 S was opnieuw van de partij om het gedorsen graan weg te brengen.
Na het maaidorsen, volgde natuurlijk het persen van het stro. In 1972 gebeurde dit met een Massey Ferguson 65 en een New Holland kleine balen pers.
Midden jaren ’70 gingen de pootaardappelen de grond in met deze combinatie bestaande uit een Massey Ferguson 1080 en een Cramer aardappelen planter.
Een pracht van een combinatie, hun 90 pk sterke Schlüter met een Strautmann LBF 740 opraapwagen.
Naar het einde van de jaren ’70 toe kwamen de 4-WD tractoren sterk op. Ook ten huize Santy zag men natuurlijk hier het nut van in en werd er geïnvesteerd in een Fendt Favorit 610?.
In 1976 werd de Renault 951-4 voorzien van een Barrault-Lépine ontkopper en rooier. Dit Franse merk werd ingevoerd door Lambert uit Jambes nabij Namen.
Eveneens beschikte men over een Barrault-Lépine lader. Door de brede afvoerband, moest men eerst drie rondes bieten rooien, voor men kon starten met het laden van de bieten.
De Renault 951-4 werd ook in het voorjaar ingezet, dit met een OVA aalton.
Men had vroeger blijkbaar ook soms last van een nat voorjaar…
Wat later zag de mestcombinatie er totaal anders uit. Een Deutz-Fahr DX 120 trok de OVA aalton met zich mee en ook deze was vervangen door een tandem variant.
Midden jaren ’80 zien we de de komst van een tandem Strautmann LBF 801 SL opraapwagen. Wat ook wat meer pk’s vergde en deze werden verkregen via de Fendt Favorit 611 LS. De Massey Ferguson 2680 zorgde ervoor dat de graskuil stevig werd aangereden.
Nog een vreemde eend in de bijt einde jaren ’80. Een knappe Landini 10.000 woelde de grond om met een 4-schaar ploeg.
De Fendt Favorit 610? was een stoere jongen en had dan ook geen moeite met deze tandem Joskin aalton.
Medio jaren ’80 stond deze toen nog nagelnieuwe Fendt Favorit 611 LSA ’te blinken in zijn vel’.
Iets wat je nog zelden ziet een landbouwtruck. In 1985 voorzag men deze M.A.N 26.320 van een aalton opbouw. Waarmee men zo’n acht jaar heel wat drijfmest spreidde over de Vlaamse akkers.
Naast de M.A.N landbouwtruck beschikte men midden jaren ’80 natuurlijk ook over een gevarieerd tractoren park. Links zien we een Deutz-Fahr DX 120, een Fendt Favorit 611 LS, een Fendt Favorit 610 SL een Fendt Favorit 610 S? en rechts zien we dan nog een Same Laser 110, een John Deere 3030, een Massey Ferguson 2680 en een Massey Ferguson 698 T. Van variatie gesproken!
Ook een knappe service wagen was er op het bedrijf te vinden. Een spartaanse Toyota Land Cruiser kon zich vast overal ten velde vlot een weg banen.
Begin jaren ’90 was het trekkerpark nagenoeg bijna niet gewijzigd. Van links naar echts zien we dan ook een Same Antares 130, een Fendt Favorit 611 LSA, een Fendt Favorit 611 LS, een Deutz-Fahr DX 120, een Fendt Favorit 610 SL, een Massey Ferguson 2680, een Massey Ferguson 698 T en tenslotte nog de John Deere 3030.
De knappe M.A.N 26.320 was er natuurlijk ook nog steeds van de partij.
De bieten waren nog niet van het land of de John Deere 3030 kwam al onmiddelijk in actie om de nodige wintergranen te zaaien.
Naast het loonwerk was men ook nog actief in de transportsector. Eén van hun trekkers was deze Volvo F12.
Men reed met hun trekkers vaak in dienst van andere firma’s.
Een Fendt Favorit 612 LS werd op pad gestuurd met een Kuxmann kalkstrooier.
In 1993 was hun vrachtwagenpark ook al fors uitgebreid. Naast de Volvo F12 waren er nu ook twee DAF trekkers terug te vinden. De meest opvallende verschijning was wel de Scania 113H 310 met aalton opbouw, die de M.A.N 26.320 moest vervangen.
Inventief was men ten huize Santy ook. Bij gebrek aan een fronthef, plaatste men gewoon de ontbladeraar voorop de frontlader.
Een kijkje in de hangaar geeft ons een zicht op twee van hun persteams.
De John Deere 3030 moet hen goed bevallen zijn want er werd dan ook nog een John Deere 7700 aangeschaft die zich onder meer aan de opraapwagen kon uitleven.
De Deutz-Fahr DX 120 werd ook ingezet om aardappelen te planten met een Gruse planter.
Voor het aardappelen rooien verkoos men de West-Vlaamse kwaliteit van AVR met een AVR ARB 230.
Grote en kleine akkers je hebt er van soorten in ons Belgenlandje. Maar geen enkel veld was hen te groot, met een Claas Dominator 108 en twee maal een Claas Dominator 108 kan je wel stellen dat men het veld domineerde…
Plaatjes om in te kaderen! De Same Antares 130 met een Gilles ontbladeraar en rooier laat zich gewillig fotograferen in een prachtig kader.
Ook hier ging en gaat men mee met zijn tijd. Einde jaren ’90 werd ook ingezet op het rooien van bieten met een Vervaet zelfrijder.
Het twee fases rooien werd echter ook nog uitgevoerd. Een Fendt Xylon moest hier redding bieden aan hun Dewulf R 6000.
De voorjaarswerkzaamheden in volle gang.
We sluiten de reeks af met destijds een knap paradepaardje , einde jaren ’90 verwelkomde men deze Claas Lexion 405.
Johny en Willy Santy hebben door de jaren heen een knap bedrijf uitgebouwd en voor een mooie geschiedenis gezorgd. Met de overname door Rudy Maesen is een mooie toekomst ook alweer verzekerd.