Met dank aan de familie Paulussen.
Voor de start van het succes verhaal van de familie Paulussen moeten we terug in de tijd, door terug te keren naar de jaren 60. Toen Jacobus Paulussen uit Bouwel er aan de slag was als Kempische landbouwer, maar tegelijkertijd ook zijn materiaal al eens inzette bij derden. De bal gaat pas echt aan het rollen, toen Harry Paulussen besloot om in 1971 thuis te blijven van school. Aanvankelijk voerde men kleinere werkzaamheden uit zoals ploegen , maaien en het persen van kleine balen, dit alles met een Ford 3000 die Harry had aangekocht.
Al snel wist hij zijn trekkerpark uit te breiden.
In het beruchte najaar van 1974 besloot hij het er op te wagen om zich op het hakselen van maïs te storten. Wat een goeie zet was blijkbaar, want anno 2017 blijft dit één van hun huidige hoofdactiviteiten.
Men ging in het beruchte najaar van 1974 aan de slag in de maïsoogst met een Same Drago en een 2-rij Kemper hakselaar. Met man en macht plukte men de maïsplanten van het veld om deze dan met de hand in de Kemper te gooien.
Al snel was zijn hart verloren aan John Deere en in 1977 zien we dan ook al reeds een John Deere 5440 met een 3-rij bek verschijnen. Men is hier ook niet vies om eens wat uit te testen. Zo zagen we voor twee jaar lang een Fortschritt hakselaar de revue passeren, tot deze zijn motor het begaf.
Begin jaren 80 trok men in de zomermaanden er op uit met deze John Deere 955 maaidorser.
Jong geleerd is oud gedaan natuurlijk in 1981 zien we dan ook Harry’s zoon op zijn John Deere 3040 traptrekker naast het grote evenbeeld ervan.
In 1982 zien we een John deere 5460 aan het werk in het maïsveld. Deze werd voorzien van de opvallende platte 4-rij Stalker bek. Deze bek wist knap werk te leveren in liggende maïs. De John Deere 3040 werd ondertussen ook voorzien van een drummer en kreeg een tandem kipper met zich mee.
Het kan ook al eens tegen zitten…
Ook nog een tweede John Deere 3040 ook met een tandem kipper vergezelde het gezelschap.
Het gras oprapen was in de jaren 80 big business. Men legde in 1985 dan ook de hand op de eerst in België verkochte Taarup 1030 opraapwagen. Na een gesprek met een lokale dealer met een daarop volgende demonstratie, was Harry onmiddellijk verknocht aan deze machines. Uiteindelijk heeft men zelfs met vier van dergelijke opraapwagens gereden.
Een John Deere 3040 en een Ford 8700 hadden het genoegen om plaats te nemen voor twee van deze dergelijke opraapwagens.
Deze knapperd een Ford 7710 zorgde ervoor dat men een goed aangereden graskuil achterliet.
Vond je hem niet terug aan de kuilverdeler dan kon je hem misschien wel spotten aan de 3-schaar ploeg.
Of zag je hem de maïsput eens van de andere kant bekijken.
Met de jaren evolueren de hakselteams natuurlijk in 1987 zien we dan ook al een John Deere 5830 de maïs hakselen en krijgt de John Deere 3040 geen kipper meer mee maar een heuse tandem DEWA silagewagen.
Voor een streepje blauw zorgde de Ford 8210 met een tandem kipper.
Wederom werd een Ford 7710 de put opgestuurd.
Een iet wat vreemd zicht, de John Deere 5830 kreeg ook eventjes een Claas maïsek aangemeten.
Het duurde niet lang vooraleer men het voordeel van een silagewagen inzag, dus werd de kipper achter de Ford 8210 ook vervangen voor een tandem DEWA silagewagen.
Voor de verandering zien we eens een Steyr 8080 op de maïs kuil.
Het moesten niet altijd silagewagens zijn voor de Ford 8210 , ook met een greppelfrees kon hij goed overweg.
Blauw, blauw, blauw, yeah blauw , Ford blauw zorgde samen met het gele van DEWA voor een prachtig kleurenpallet.
Voor je wat kan oogsten, moet je eerst ook wat zaaien natuurlijk. Hiervoor had men ook enkele mooie combinaties. Met bijvoorbeeld deze Steyr 8130 en een Kongskilde Préci-Sem zaaimachine.
Of wat dacht je van deze John Deere 3650 die de graangewassen inzaaide met een Vicon zaaimachine.
Midden jaren 90 verzette deze John Deere 5830 nog heel wat werk. Maar hij kreeg flinke assistentie van zijn moderne, grotere broer een nieuwe John Deere 6910.
De John Deere 6910 vertoefde in knap gezelschap, zo kreeg hij in zijn team de Steyr 8130 en de John Deere 3650 mee.
Of mag het ietsje meer zijn? Dan waren de Ford TW-15 en de John Deere 4050 beiden met een tandem Record silagewagen het ideale gezelschap.
Zelfs met de Ford 8830 erbij blijft dit een dijk van een team!
Bijna ieder loon- en of grondwerk bedrijf heeft wel ooit een dergelijke graafmachine gehad. De populaire Atlas AB 1302 D.
In 1996 nam Harry de volledige leiding op zich van het bedrijf en trok diens vader zich uit de zaak.
Hij had ondertussen al een trekkerpark opgebouwd om ‘duimen en vingers bij af te lekken’.
Aan silagewagens ook geen gebrek…
In het tweede deel van de jaren 90 zien we naast de Oost-Vlaamse DEWA en Record silagewagens ook een oerdegelijke, West-Vlaamse OVA in de maïsoogst, de eer en het genoegen om deze silagewagen aan te drijven was voor de Ford TW-15.
Ook met deze tridem Record aalton wist deze Ford TW-15 wel raad.
In 1997 zien we er dit imposant gevaarte, de Ford 8830 met de tridem Record Aalton.
Ook de iets kleinere tandem Ipsam aalton was nog aanwezig op het bedrijf.
Ook de Ford / New Holland 8340 en 8360 maakten zich klaar voor het voorjaar.
Men oogst wat men zaait ook in 1997 was dit niet anders. Twee dartelende herten tussen de maïsplanten een John Deere 6910 verhakseld de maïs en een John Deere 4050 met een tandem Record silagewagen wist dan de maïs op te vangen.
Het aanrijden van de maïs gebeurde vervolgens door een John Deere 3650.
Ook aan een 4-schaar ploeg misstond de John Deere 3650 niet.
Ook in het voorjaar van 1998 was de John Deere 4050 van de partij ditmaal met een mestwagen.
Al snel brak het eerste grasseizoen van 1998 aan.
Ronde balen persen gebeurde in 1998 met deze New Holland 654 achter een John Deere 3650.
Om vervolgens de pakken te gaan laden werd de Ford / New Holland 8340 voorzien van een Agram Q 675 frontlader.
De Ford 8830 kreeg een mooi vol geblazen karretje met zich mee, wat resulteerde in enkele mooie pluimpjes.
In het volle grasseizoen kon men beroep doen op de beide John Deere 6910’s.
Het najaar van 1998 beloofde een fameus nat seizoen te worden. Hier bij Paulussen was men hierop voorzien. Men voorzag hun John Deere 6910 van extra brede voorwielen en reed achteraan op dubbellucht.
De andere hakselaar kreeg de drogere percelen toegewezen en zo stonden beide machines in paraatheid voor het komende maïsseizoen van 1998.
De extra voorzieningen op de John Deere 6910 bewezen hun nut en waande zich dan ook vlotjes een weg door de modder. Ook de Ford / New 8360 met een tandem Record silagewagen en de John Deere 4050 eveneens met een tandem Record silagewagen konden nog relatief vlot volgen.
Maar niet overal ging het even vlot, hier op dit perceel zien we de John Deere 6910 samen met de Ford 8830 voorzien van een tandem Record silagewagen zich een baan wanen door het slijk.
Aan alles komt soms een eind, ook voor de John Deere 6910 die zich uiteindelijk had vast gereden. De Ford TW-15 kwam ter hulp maar wist uiteindelijk zelf ook te stranden.
Van één naar twee trekkers , het mocht niet baten ook de Ford 7710 kwam in moeilijkheden.
Dan maar alles op alles zetten, ook de afvoercombinaties probeerden hulp te bieden.
De Ford 7710 wist zich te bevrijden en probeerde met hulp van de John Deere 4050 nog een laatste poging om de hakselaar van uit zijn benarde positie te bevrijden.
Dit met succes!
Ook in 1999 werd er nog beroep gedaan op de Taarup opraapwagens, hier een 465.
Ook deze beauty mag niet in de fotoreeks ontbreken , de John Deere 7810 in 1999 aan de Kuhn frees.
Men bleef al die jaren verder investeren en speelden bijvoorbeeld dan ook in op de strengere mestwetgeving einde jaren 90. In 1999 zagen we dan ook de Ipsam de velden injecteren. Ook hier wist de John Deere 7810 wel raad mee…
Al snel werd gekozen om een zelfrijder van Vervaet aan te schaffen, hun oog viel op deze oud gediende van loonbedrijf De Fruyt uit Wingene.
In 2000 ging deze Vervaet niet alleen aan de slag in de weilanden maar ook op het akkerland met de bijhorende bouwlandinjecteur.
De John Deere 7810 moest niet panikeren, deze kwam nog niet direct zonder werk te zitten en werd ingezet voor deze DJS KD 300-7 kilverbak.
Of werd ingespannen voor deze Agrimat mestwagen.
Hun Fordjes waren ook nog niet afgeschreven, in 2000 mocht bijvoorbeeld deze Ford 6410 GEN III nog plaats nemen voor de McHale wikkelaar.
Eerst dienden de ronde balen geperst te worden natuurlijk, daar zorgde deze Ford / New Holland 8360 voor met de New Holland BR 750 pers.
De Ford / New Holland 8340 ontbrak er natuurlijk ook niet om de balen te laden.
Eveneens in 2000 waren de beide John Deere 6910 opnieuw op post voor de maïsoogst.
Men hield het al iets droger of in 1998 maar de John Deere 3650 moest er toch even fungeren als sleeptrekker voor de Ford / New Holland 8360 met een tandem Record silagewagen.
Ook de hakselaar nam een afvoercombinatie op sleeptouw.
Ook de John Deere 7810 kon best wat hulp gebruiken, die kreeg hij van de Ford 8830.
De tweede hakselaar kon oogsten in drogere omstandigheden, vergezelt van een John Deere 3650 met een tandem DEWA silagewagen.
De Ford / New Holland kon zich in 2000 ook eens uitleven aan een Agrimat silagewagen in de plaats van aan de pakkenwagen.
Voor graafwerkzaamheden kan je ook beroep doen op loonbedrijf Paulussen in 2001 had men deze Hyundai Robex 130w paraat staan.
Ook de tractoren verjongen erop in 2001 zien we een New Holland TM 165 plaats nemen aan een 5-schaar ploeg.
‘De Sleur’ van het bedrijf een Ford / New Holland 8870.
De John Deere 7700 en de John Deere 7810 in 2001 broederlijk naast elkander op de foto.
In 2001 was het opnieuw prijs in het najaar met verraderlijke natte akkers. De John Deere 6910 reed zich goed vast. De Ford / New Holland 8340 kwam hulp bieden met een winch maar het mocht niet baten ook deze geraakte in moeilijkheden. De John Deere 7700 wist hier gelukkig mits enige moeite de redding te bieden.
Een bijzonder karwei dat men ten huize Paulussen ook uitvoert is het her inzaaien van weilanden met deze Agric Exaktor zaaifrees in 2002.
In 2002 maakte de John Deere 7700 het land zaaiklaar waarop de New Holland TM 165 meteen volgde met de Kuhn maïs zaaimachine.
Het gras moest in 2002 ook worden gemaaid natuurlijk, daar zorgde deze New Holland TM 165 voor samen met een Kuhn Alterna 500 maaimachine.
In 2002 werd ook dit knap span gevormd , de John Deere 7810 trok er de grasvelden in met een Agrimat Big-S 42 in een John Deere kleurenpatroon.
Tijdens het hakselen van deegrijpe granen, vormde de Ford / New Holland 8870 ook een mooie combinatie met de Agrimat silagewagen.
Naast het hakselen, werd er ook gras in balen geperst met behulp van de New Holland 165 en Claas Quadrant 1200.
Niet alleen in het gras maar ook in de maïs kon je toen de John Deere 7810 met een Agrimat BIG-S 42 silagewagen vinden.
Maïs dorsen dat hadden we nog niet gezien in deze reeks, in 2004 gebeurde dit met deze John Deere 2264 dorser.
Met deze mobiele maalderij afkomstig uit Duitsland werd heel wat maïsgraan gemalen.
Maar alles wat je zelf doet, doe je meestal beter, er werd dan ook eigenhandig een maalderij gebouwd.
Nieuwe combinaties werden gevormd na de overname van wat materieel van uit het naburig bedrijf loon- en grondwerken Van den Bulck uit Noorderwijk. Zoals deze blauwe Record silagewagens.
Het oude met nieuwe combineren de ‘Sleur’ , Ford / New Holland 8870 vormde een overdonderende knappe combinatie met deze tridem DEWA silagewagen.
Door de jaren heen heeft men een knap machinepark opgebouwd en een mooi cliënteelbestand verzamelt, waardoor zoon Danny Paulussen een prachtig bedrijf heeft om over te nemen van diens vader.