Met dank aan Georges Everaert.
Op een boogscheut van Moerbeke waar destijds ook een suikerfabriek gevestigd was vinden we loonbedrijf Everaert Georges terug in Assenede. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit loonbedrijf één of andere link met bieten had. Oorspronkelijk is het bedrijf door Georges opgericht in 1964, zijn vader had destijds een landbouwbedrijf van zo’n 7 hectare maar Georges roeping lag bij het uitvoeren van landbouwwerken.
Een eerste activiteit waar hij mee van start ging was het rooien van aardappelen, dit gebeurde aanvankelijk met een SPY rooier van bij Stevens uit Ieper. Uiteindelijk had hij drie van dergelijke machines en was uitermate tevreden over het werk dat ze afleverden. Enig minpunt was wel dat ze bijzonder snel ondergeven waren aan slijtage. Vandaar dan de keuze om te investeren in Bergmann rooiers. Deze machines werden aangekocht bij Bergmann en eveneens Schlüter dealer Dereepere uit Gistel. Dit was al een stuk beter maar als je, je nog kan verbeteren dan doe je dat ook en vandaar dat tenslotte werd gekozen voor de kwaliteit van AVR.
Een link met de oude suikerfabriek van Moerbeke vinden we terug in de activiteit van het laden van bieten. Het laden gebeurde door zijn Atlas bandenkraan, het vervoer vervolgens gebeurde door zijn M.A.N vrachtwagen. Als ook met kippers achter de Deutz-Fahr DX 6.30 en een Fiat 1000 Super. Deze twee zijn dan ook door de vele ritten naar Moerbeke, twee zeer bekende combinaties op en rond Assenede. Deze activiteit werd zo’n 34 jaar uitgevoerd maar noodgedwongen stop gezet met de sluiting van de fabriek in 2008.
Een nevenactiviteit dat ook word uitgevoerd is het sproeien. In 1989 werd door Delvano een jonge tweedehands Delvano zelfrijder afgeleverd. Deze had zijn eerste levensjaren dienst gedaan aan de zijde van loonsproeier Ronny Martens uit Maldegem. Ondertussen in 2017 is de machine nog steeds in topconditie en in werking terug te vinden hier op de hoeve van Georges. Op onderstaande foto’s zien we de veldspuit thuis geleverd worden door Delvano, op de hoeve van Georges in 1989.
Ook de zomeractiviteiten maakten een groot deel uit van diens carrière. In 1970 had men zelfs drie combines hiervoor die elk zo’n 220 uren per seizoen wisten te draaien in zowel het graan, de bonen en de erwten. Men vertrok toen al van 9 uur s’ochtends tot een stuk in de nacht door. Toen men in de nacht thuis kwam moest men soms nog een nachtje door sleutelen ook, om de dag erop opnieuw paraat te staan met de machines. Om zich zelf weer op te peppen s’ochtends dronk men geen Redbull, maar een goeie fles chocomelk en zo kon men er weer tegenaan.
Het waren twee Clayson M 135 dorsers en een Lely die de klus klaarden. De Lely maaidorser was voorzien van een maaibord van 5,2 meter en had zo’n 120 pk ter beschikking, deze maaidorser verzette heel wat werk tot de uitlaat roodgloeiend stond. Men was er vrij tevreden van maar wist de machine toch nog wat te verbeteren met behulp van enkele onderdelen van New Holland.
In 1988 gebeurde het maaidorsen onder andere door deze New Holland 8080 met een maaibord van maar liefst 5,4 meter.
Landbouwer Geert Desmet verzorgde de afvoer van het graan met zijn John Deere 3050 en een knappe DEWA kipper en daarachter nog eens, de OVA kipper van Georges.
Ook in het persen van stro en hooi had men hier goed hun werk, dit met drie New Holland 268 persen, hiermee werden zo’n 60.000 balen hooi op drie weken tijd geperst. Ook grote balen kwamen later aanbod dit door een New Holland D 1000 en een opvallende D 2000. Deze zag helaas iets teveel naar zijn zin de binnenkant van zijn hangaar of hier ook wel het operatiekwartier genoemd en zag dan ook vervolgens na zo’n drie jaar de deur.
De Deutz-Fahr DX 6.30 met de New Holland D 1000 pers.
De Deutz-Fahr Agrostar DX 6.61 met de opvallende New Holland D 2000 pers.
Ongeveer zo’n zestien jaar terug werd er door de Landelijke Gilde van Assenede een ploegwedstrijd georganiseerd in de nabijheid van Georges zijn hoeve. Hij kon er dan ook niet ontbreken met zijn materiaal. Naast zijn New Holland 8080 maaidorser, waren ook zijn Deutz-Fahr DX 6.30 en Deutz-Fahr AgroStar DX 6.61 met respectievelijk de AVR rooier en de New Holland D 2000 pers ook aanwezig. Voor zijn New Holland D 1000 naar daar te trekken kon hij beroep doen op een Deutz AgroPrima DX 6.06 van iemand anders , die eveneens nog een Deutz-Fahr DX 4.31 meebracht.
Het loonwerk bolt hier stilletjes aan uit maar je kan Georges nog steeds terug vinden in het veld op zijn eigen 35 hectare dat hij nog bewerkt. In de zomermaanden genietend op zijn Clayson 1545.