Met dank aan de familie De Deyne.
In 2018 was het zo’n 100 jaar geleden dat John Deere de tractorenmarkt betrad. Al reeds meer dan een halve eeuw is dit het huismerk van de familie De Deyne uit Maldegem. In 1956 zegde Roger De Deyne als 14-jarige de schoolboeken vaarwel om te helpen op de boerderij van zijn vader George De Deyne, die ook al wat landbouwwerken uitvoerde. Dat jaar werd hun eerste trekker aangekocht, een 28-pk sterke Lanz D 2816. Men was in die tijd gespecialiseerd in het pikbinden en dorsen met de dorsmachine, alsook het rooien van aardappelen met een Bergmann-rooier.
In 1965 werd de eerste zelfrijdende maaidorser verwelkomd, een Claas Matador. Wat later werd nog een tweede Matador aangekocht. Dit werd dan ook de laatste Claas, sinds de komst van de John Deere 730 volgden enkel nog John Deere-maaidorsers.
Roger met hun eerste zelfrijdende maaidorser in 1965, de Claas Matador.
In 1970 zette De Deyne ook in op het veldspuiten met de aankoop van hun eerste Delvano-spuitmachine. Ondertussen kreeg de Lanz het gezelschap van de eerste echte John Deere-trekkers. Dit waren een John Deere 510 en 710.
In 1972 zien we al een 6-cilinder verschijnen, een John Deere 3120.
Ook het oprapen van gras was in een opmars. Daarom werd in 1973 een getrokken New Holland-hakselaar aangekocht, alsook een John Deere 4020 om deze aan te drijven. De John Deere 3120 kon er assisteren met een zelfbouw silagewagen.
Ook in een Strautmann-opraapwagen werd geïnvesteerd, op het piekmoment van het gras oprapen had men zelfs drie opraapwagens ter beschikking.
Het hakselen van mais startte te Maldegem in 1971 met een 1-rijïge John Deere-hakselaar. Het afvoeren van de mais gebeurde toen nog door de landbouwers zelf die met hun eigen mestwagens meereden.
Hun eerste maishakselaar, hier geassisteerd door landbouwer Jaak Vannevel met zijn mestwagen in 1973.
Het machinepark mocht gezien zijn begin jaren 70. Zowel op het veld, als in dorpsstraten tijdens een feestelijke stoet.
Ook hun zoon Koen had de smaak al vroeg te pakken..
Achter iedere man, staat een sterke vrouw. Dit was voor Roger ook niet anders. Want ook zijn vrouw Agnes schuwde het tractorwerk niet. Zoals hier aan het werk met de John Deere 710 en de hooischudder.
Na het maaien en schudden, volgde natuurlijk het persen. Dit gebeurde met een John Deere pers achter de John Deere 710.
1974 is bij velen een jaar die in het geheugen gegrift staat. Ook voor landbouwwerken De Deyne was dit zo, want ook voor hen werd het een extreem nat najaar. De getrokken hakselaar werd dan ook stationair opgesteld, zodat de mais met de hand werd geoogst en manueel de hakselaar werd ingevoerd.
De eerste zelfrijder in de mais kwam er eveneens in 1974. De John Deere 5400 met een 3-rijïge maisbek moest zich direct bewijzen in dit extreme natte najaar. Sindsdien rijdt men altijd met twee hakselaars in de mais.
Het afdekken van de putten gebeurde met deze Nuffield die voorzien was van een opbouwkraan.
Ook in 1976 stonden de afvoercombinaties weer paraat. Ook Agnes was er van de partij met een silagewagen.
De maaidorsers vloot eind jaren 70. De Claas Matador met naast zich de John Deere 730 en John Deere 970.
De zomer van 1979, hun John Deere 730 en John Deere 970 zij aan zij aan het werk.
Begin jaren 80 , één van de John Deere 5400 hakselaars werd klaar gezet voor het nieuwe seizoen met een 4-rijïge Stalker bek. Deze bek wist immers knap werk te leveren in liggende, gevallen maïs.
Hun Atlas 1200 in 1982.
Begin jaren 80, Koen De Deyne samen met Luc Crul, kleine balen hooi aan het persen.
Het mais hakselen boomde, om al deze mais tijdig gezaaid te krijgen werd er beroep gedaan op maar liefst drie Nodet mais zaaimachines. De drie zaaicombinaties in 1983.
De Bergmann aardappelenrooier van het bedrijf.
De opraapwagens hadden het ook nog steeds druk midden jaren 80.
Naast de Strautmann-opraapwagens zien we in 1984 er ook deze Record aan het werk, achter de John Deere 4040.
Een graskuil aan het maken ten huize landbouwer Jaak Vannevel uit Donk. Jaak nam het aanrijden ervan voor zich met zijn David Brown 850.
In 1985 verwelkomde men een John Deere 4240 S. Het jaar erop mocht deze dan ook uitgebreid pronken op de lokale carnavalsstoet samen met ‘De Kloef van Donk’
Dit onder het nr 11 : ‘ De firma Kloef en zonen, veel werk maar weinig lonen. Veel in den drank, maar letter op den bank. ‘
Eén keer, in 1986, werd er geïnvesteerd in een New Holland zelfrijder, een New Holland 2100. Dit werd al snel gecompenseerd, want wat later werd deze voorzien van een 6-rijïge John Deere-voorzetstuk.
De mestwagens van de landbouwers werden vanaf 1977 vervangen door de aankoop van eigen Dewa-silagewagens, die eveneens in de John Deere-kleuren werden gespoten.
In 1987 kon de John Deere 4240 S weer uitrukken voor de carnavalsstoet.
Ditmaal onder het nummer 7. ‘ Nr 7 Donk viert ook nu karnaval, met een zwijn als grote knal. Wij maken leute en plezier en gaan dan nog wat op den zwier. Alaaf Alaaf Alaaf ‘
Grote kleppers in de maisoogst van 1988. Een John Deere 5830 met naast zich een brute John Deere 4250 aan een tandem Dewa silagewagen.
Ook de John Deere 4040 was met een tandem Dewa silagewagen present tijdens de maisoogst.
In 1990 zijn de John Deere 730 en 970 maaidorsers, nog steeds een onafscheidelijk duo.
In 1991 zat de legerdienst van hun zoon Koen De Deyne erop. Deze kwam in de zaak en een nieuwe activiteit kwam erbij: het persen van balen met een New Holland D1000.
De maisoogst van 1992, een vreemde combinatie in het veld. De New Holland 2100 met een John Deere-voorzetstuk.
Eind 1992 werd er afscheid genomen van de Delvano Safe-Trac, dit omwille dat deze plaats moest maken voor zijn opvolger. De Safe-Trac sproeide hier al sinds 1977.
Vaarwel Delvano Safe-Trac, welkom Delvano Hydro-Trac ST-N.
De John Deere 970 in de oogst van 1993.
Begin jaren 90, werd er ook meer en meer gras gehakseld.
Wat een woeste combinatie om gras af te voeren was deze John Deere 4240 S met een tandem Dewa- silagewagen.
Niet alleen De Deyne beschikte ondertussen over zwaarder geschut. Ook Jaak had aan de put de David Brown 850 ingewisseld voor zijn Deutz-Fahr Dx.
In 1993 was het opnieuw tijd voor een nieuwe hakselaar. De John Deere 6910 deed zijn intrede.
In de 00’s werd ook hun John Deere 3040 nog vaak voor de kleine balen pers geplaatst.
In 1999 nam Koen het bedrijf volledig over en richtte de BVBA De Deyne op.
Hier zien we Roger nog eens aan het stuur van hun oorspronkelijk eerste trekker, de gerestaureerde Lanz D 2816.
Roger en diens vrouw Agnes hebben heel hun leven hard gewerkt, nu is men nog vaak actief op het loonbedrijf. Verder kan men genieten van een deugddoend fietstochtje, waarvoor Roger, hoe kan het anders een ‘John Deere-fiets’ voor heeft.