We schrijven half september, het zijn zomerse taferelen met bijna 30 graden. Het doet de mais die overal wordt geoogst duidelijk geen goed.
In Woesten is men ook aan de slag gegaan om mais te oogsten. Landbouwer Stefaan Debyser heeft bijna al zijn motorisch rollend materiaal in opperste staat van paraatheid gebracht.
Stefaan gaat zelf niet aan de slag om mais te hakselen, daarvoor heeft hij tegenwoordig loonwerker Leeuwerck oftewel Meko uit Dikkebus onder de arm genomen.
Wat we hier uiteindelijk zien is een uniek samengesteld mais team die mag werken onder een stralende zon en bijna in de schaduw van de kerktoren van Woesten.
Loonwerken Leeuwerck passeerde hier ook al enkele keren op de oude doos. Vroeger hakselde men hier altijd met Hesston 7730, tegenwoordig is het een soortgelijke hakselaar, maar wel in een ander jasje!
Leeuwerck zocht een vervanger voor zijn Hesston 7730, tot wanneer hij een samenraapsel van een Claas en Hesston 7730 te koop ziet staan in Lienz/Rüthi, Zwitserland.
Daar is immers de thuishaven van Niklaus Heeb, een loonwerker met een gans leger aan MB-Trac tractoren en die er niet vies van is om zelf één en ander om te bouwen. Na een Claas SF 80 een bunker op te bouwen, werden plannen gesmeed om deze hakselaar te bouwen.
Het voorste gedeelte is afkomstig van een Claas 695 met korrelkneuzer. Het knikgedeelte, motor en bunker is uiteraard van de befaamde Hesston 7730, in de volksmond ook wel eens Jumbo genoemd.
De hakselaar van Leeuwerck mag hier dan wel een blikvanger zijn, dat zijn de machines van Stefaan Debyser immers ook! Stefaan passeerde al geregeld eens de oude doos met zijn prachtige trekkerpark.
Ook vandaag zien we heel wat van dat park terug in actie.
Wanneer we net na de middag het hof van Debyser oprijden, staat de Fiat 1300 al te blinken en te popelen om aan de slag te gaan met de tandem Legrand kipper.
De Fiat, die gebouwd werd in 1979, staat er op zijn zachts gezegd prachtig bij, dat is uiteraard het werk van de hand van Stefaan die er zijn hart en ziel in legt om alles netjes te houden. Wanneer de eerste kipper vol is, dan komt de Fiat 100-90 ookop het toneel met eveneens een Legrand tandem kipper. Eens aan de kuil aangekomen worden de kippers vlot achterwaarts op de kuil gevoerd door Stefaan. Wanneer de lading op de kuil licht, loopt Stefaan gezwind naar zijn ander Fiat, ‘ het pareltje van de streek ‘ aldus Stefaan.
Met een stevig betonnen gewicht achteraan in de hef van de Fiat 130-90 wordt de kuil stevig vast gereden.