Foto’s met dank aan Luc Veys.
Tussen de 115 en 120 jaar schat Luc Veys ongeveer dat de familie Veys aan loonwerk doet.
Zowel diens vader wijlen Robert Veys als zijn nonkel wijlen Gilbert Veys hebben de naam Veys in omgeving van Ellezelles en Wodecq als 2 sterke loonbedrijven op de kaart geplaatst.
Een van de belangrijkere activiteiten hier is het hakselen van maïs en gras, men is gestart met hakselen begin jaren 60 met een hakselaar van het merk Lundell.
Hierna tot in 1974 verschenen er verschillende getrokken en gedragen hakselaars van de merken Landsberg , Bautz , Coblaert, Fox…
Al rond 1972 zien we hun eerste zelfrijdende New Holland hakselaar verschijnen, deze was een zelfbouw hakselaar die gebouwd werd met een 2-rijige New Holland 880.
In 1973 zien we een Fox pt 950 verschijnen, men had al reeds ervaring opgedaan met dit merk , door ook al te hebben gereden met een Fox pt 500 1-rij hakselaar.
Hier zien we hun Ford 8700 met de getrokken Fox pt 500 hakselaar aan het werk einde jaren 70′ , een Ford 5000 met LARO silagewagen verzorgd de afvoer.
LARO een niet zo heel bekende naam, is echter een Vlaamse creatie gebouwd door Ademard Lietard uit de omgeving van Avelgem. Deze iet wat op Cavero gelijkende wagenbouwer richtte zich vooral op de markt van mestwagens en kippers.
In 1975 werd een New Holland 1880 met 3-rijige bek aangekocht.
Deze hakselaar werd telkens bijgestaan door twee Ford 5000 trekkers voorzien van een kipper en stalmest verspreider, als ook een Ford 5000 reed de put aan.
De dappere Ford 5000 bestijgerd de put.
Wat een Ford 5000 kan, kan een New Holland 1880 natuurlijk ook…
Op de te natte velden werd soms een deel met de hand gekapt en in de hakselaar gegooid.
In 1976 zien we al heel andere wagens verschijnen achter de Ford’s namelijk een Cavero NT 800 silagewagen en een LARO silagewagen. Natuurlijk was de New Holland 1880 ook opnieuw van de partij.
Een Ford 5000 wat omgebouwd….
In 1978 is het tijd voor opnieuw een nieuwe hakselaar, ditmaal werd het een New Holland 1895.
Al die maïs moest natuurlijk ook eerst nog ingezaaid worden , daarvoor werd jarenlang op deze combinatie dienst gedaan. Een Ford 5000 met een 4-rijige Nodet maïs zaaimachine.
Investeren is vooruit gaan, in 1984 zien we deze New Holland 1900 op de tonelen verschijnen.
In 1988 zien we al reeds een volgende hakselaar aantreden een New Holland S 2200.
Begin jaren 90′ zien we ondertussen ook nog een New Holland 2305 verschijnen. Hier samen aan het werk te zien met een Ford TW-20 met Record silagewagen, in hun bedrijfskleur.
In 1996 zien we de maïs gehakseld worden door alweer een nieuwe hakselaar, ditmaal viel hun oog op een New Holland FX 450.
De New Holland FX 450 en de New Holland S 2200.
Rond de jaren van de millennium wissel zien we de Ford TW-20 met Record silagewagen de silage put beklimmen.
De New Holland FX 450 nam het haksel werk op zich.
En een New Holland 8340 nam in deze tijdsperiode het aanrijden van de putten op zich.
In 2002 zien we een machine verschijnen dat ondertussen nog steeds dienst doet de New Holland FX 58, deze krijgt sedert 2007 ook de ondersteuning van een New Holland FR 9060.
Een echt Ford / New Holland hart heeft men hier bij Veys dit is al vrij duidelijk, als je dan ook een kijkje neemt in de hangaar in 2004 zie je dan natuurlijk ook uitsluitend Ford trekkers.
Van links naar rechts zien we de Ford TW-20 , een Ford TW-15 (wat eigenlijk een Ford TW-10 is maar met een sticker van een TW-15) , een Ford 8340, een Ford 5000 en nog een Fordje dat nog volop in opbouw is.
Een van de uniekere Ford trekkers dat men door de jaren heen heeft gehad is deze Ford 8700.
In 1978 zien we deze Ford 8700 aan het werk in het transport.
Nog één van de vele Ford’s die op dit bedrijf hebben gelopen, met een opvallende sticker van het Vlaamse bedrijf Deverol ook hier in Wallonie terug te vinden.
Een tweede belangrijke activiteit op dit bedrijf is het maaidorsen.
In 1973 zien we dit gebeuren door hun toenmalige maaidorsers vloot bestaande uit een Clayson / New Holland 1540 en een Clayson M 135.
In 1976 zien we hun Clayson / New Holland 1540 en Clayson New Holland 1545 zij aan zij aan het werk.
Het bedrijf in 1979 met een Clayson M103 , een Clayson New Holland 1540 en een Clayson New Holland 1545.
De Clayson / New Holland 1545 nog zonder cabine.
De Clayson New Holland 1545 ondertussen met een cabine….
Door de jaren heen zien we de machines ook vergroten en moderniseren , we zien dan nu ook Clayson New Holland 8060 al de velden in trekken.
In 1995 zien we het maaidorserpark in hoogte paraatheid klaar staan, deze bestond uit een New Holland TX 32 en twee Clayson / New Holland 8060’s.
In 2000 zien we de New Holland TX 32 aan het werk in het gezelschap van de landbouwer die aanwezig was met een Massey Ferguson 298 met kipper.
Na al dat maaidorsen zit je natuurlijk ook met heel wat stro dat geperst moest worden.
Een derde activiteit dat we dan ook even onder de loep nemen is het persen van hooi en stro.
In 1976 zien we dit gebeuren door een Ford 5000 met een New Holland kleine pakkenpers.
Medio jaren 90′ zien we een zeer knappe combinatie opduiken bestaande uit hun Ford TW-10 met New Holland D 1000 grote pakkenpers.
Nog wat later zien we dan een vrij zeldzame grote pakkenpers opduiken een New Holland 2000 grote pakkenpers, hier te zien achter een Ford 8730.
Deze Ford / New Holland gezinde familie doorbrak de traditie voor één keer in 1988, met de aankoop van een Field Queen hakselaar. Deze occasie hakselaar begaf het echter na zo’n 14 ha te hakselen.
Een machine klaar voor de schroothoop zou je dan zo denken, maar niet ten huize Veys.
Heel veel trekkers waren er nog niet op het bedrijf aanwezig in 1996, daarom werd van deze FQ een soort van extra trekker gebouwd. Er werd een motor van een Ford trekker in de machine geplaatst en vooraan in de hef kwam een Wolvo wikkelaar.
De constructie van dit alles leverde een toch wel zeer unieke zelfrijdende Field Queen / Wolvo wikkelaar op.
In 1998 zien we de Ford 8730 ingespannen staan voor een New Holland D 1210.
De Ford / New Holland 8670 met New Holland D 1210 grote pakkenpers.
Het concept van de omgebouwde Field Queen beviel hen reuzegoed en in 1998 werd een New Holland 1890 hakselaar ook klaargemaakt om te worden omgebouwd tot een zelfrijdende wikkelaar.
Een uitgebreid en indrukwekkend Ford / New Holland pakken team staat paraat half weg jaren 00′, klaar om uit te rukken staan van achteraan naar vooraan een Ford New Holland 8670 , Ford 8730, New Holland TM 150, New Holland TS 135, Ford 8730 en een Ford 5000 allen met een NH pakkenpers.
Nog enkele sfeerbeelden dat we terug vinden door de jaren heen van allerhande werkzaamheden.
De Ford 8700 in moeilijkheden in het grondverzet.
Ook werden de Ford 8730 , de Ford TW-20 en de Ford 8700 in de strijd gegooid op een lokale tractorpulling.
Ook een zwadmaaier 1100 van New Holland behoorde tot het arsenaal.
Ook drijfmest voeren behoorde tot één van de activiteiten , dit in 1993 met hun Ford TW-25 met Record aalton.
Tot slot de Ford 8730 Power Shift met Record aalton in 2007.