Met dank aan familie Neyt.
In het jaar 1972 nam Raf de haksel activiteiten van zijn vader over, er werd toen gestart met een éénrijige Kölla hakselaar en enige tijd later werd die vervangen op een 1-rijïge Ferraboli. Later, in 1976 bouwde Raf Neyt echter zelf een hakselaar, dit keer een zelfrijdende machine. Men had een New Holland 880, getrokken hakselaar aangekocht en bouwde deze om naar een zelfrijder met een bunker. Zo werd deze hakselaar, één van de eerste bunkerhakselaars in België. Met een bunker van maar liefst 20 kubiek!
Ondertussen zien we de zelfbouw hakselaar in september 1983 nog steeds aan het werk, maar er zijn wel enkele aanpassingen gebeurt aan de machine.
Enkele jaren later, in 1985 zien we dat de hakselaar terug wat aangepast is. Er werd toen onder andere een as extra gemonteerd.
In die tijd werden niet alleen tractoren met silagewagens ingezet bij Neyt, maar ook hun omgebouwde Magirus-Deutz Jupiter truck reed mee in de maïs. Deze vrachtwagen kon op verschillende soorten brandstoffen rijden.
De New Holland 880 zelfrijder bleek een succes te zijn en men besloot daarop om een opvolger te construeren. We zijn dan al midden jaren ’80 en toen waren er al de bunkerhakselaars van Hesston op de markt, maar men koos voor een Claas hakselaar om te bouwen.
Men wilde een hakselaar met een korrelkneuzer en die was toen nog niet op Hesston op de markt. Hun oog viel op een Claas Jaguar 690 waar men een 20m³ grote bunker op plaatste, zo een 6 kubiek groter dan een Hesston.
Al vroeg was Neyt erbij om met een vrachtwagen in de maïs te rijden. De M.A.N. Polycart werd later vervangen door een Mercedes-Benz silagetruck met een zelfbouw silagebak.
Door de jaren ging men ook wel eens vreemd, men kocht een trekker van Fendt, maar dat was maar een éénmalige misstap, men bleef nadien trouw bij Ford en New Holland.
In 1987 zien we deze Fendt Farmer 311 LSA met een zelfgebouwde silagewagen.
Enkele jaren na de Claas Jaguar 690 om te bouwen, koos men terug voor een hakselaar om te bouwen. Deze keer viel hun oog op een Claas Jaguar 690 SL. De twee hakselaar hakselden heel wat hectare’s in het Meetjeslandse.
In 1995 zien we dan alweer een nieuwe hakselaar verschijnen, deze keer verkoos men om de Claas Jaguar 860 niet te verbouwen.
Naast het verwerken van gras en maïs is de drijfmest ook een zeer grote tak bij Neyt. In 1995 kwam deze 18.000l grote mesttank op één van de M.A.N. 6×6 silagetrucks te liggen.
De Delvano doet al heel wat jaren dienst op het bedrijf, met Raf aan het stuur kan deze machine rekenen op een zeer ervaren chauffeur, want raf voert het werk al meer dan 53 jaar uit!
Naar het einde van de jaren ’90 toe zien we alweer een vrachtwagen toe komen op het bedrijf; Deze keer werd er een kleinere M.A.N. truck verbouwd, er werd een drijfmesttank opgebouwd hij werd voorzien van een injecteur. De truck werd voorzien van twee paar extra brede wielen om natte percelen de baas te kunnen. Voorts kon de vrachtwagen ook in hondengang rijden voor het injecteren.
Een opmerkelijke verschijning was toch wel deze Claas Jaguar 880 Field Shuttle. In het najaar van 1998 tijdens de Claas Feldtage in het Hongaarse Enying werd een prototype voorgesteld van de eerste Claas Field Shuttle, deze moest echter achteraan lossen, waardoor er steeds veel tijd verloren ging.
Claas keek voor een oplossing voor dit probleem en in oktober 1999 werd dan ook het tweede prototype gelanceerd. Dit keer echter met een zijdelings lossende bunker. Deze machine vertoefde in oktober 1999 ook op enkele Belgische loonbedrijven en vertrok daarna terug naar zijn thuisland.
Met de komst van de 900 serie kwam de Field Shuttle eindelijk op punt te staan en werd de productie van de Field Shuttle op gang getrokken.
De in 1988 aangekochte New Holland 8070 zien we eind jaren ’90 nog naastig aan het werk in het veld.
Diezelfde New Holland 8070 zien we ook in 1998 in het graszaad.
De Fendt Farmer 311 LSA die aangekocht werd in 1988 mocht op het einde van de jaren ’90 nog kleine pakken persen met de Welger pers.
In 2004 zien we één van hun vele knappe creaties, een aalton die voorzien is van een hondengang systeem. Dit natuurlijk om de insporing te beperken.
Ook in 2004 is de kleine M.A.N. truck ook al in het oranje Neyt kleur gespoten.