Met dank aan Kris Mabbe en Dirk Moyaert.
Dit moet één van de eerste hakselteams zijn van Verhegge en wellicht één van de eerste uit de streek. We schrijven omstreeks 1972, toen was de New Holland Sperry 1880 te zien samen met een Ford 6600 en Ova silagewagen.
We vliegen meteen heel wat jaren vooruit, want in het jaar 1989 is de hakselaar ondertussen vervangen door een New Holland 1900. De Ford 6600 is nog steeds op post met de Ova silagewagen. Een Ford TW 20 met rotoreg doet de verzorging van de maïskuil.
Niet alleen de loonwerker zette combinatie’s in bij de New Holland 1900, maar ook de landbouwer stuurde zijn trekker en silagewagen mee op pad. In het jaar 1989 konden we dan zo een Same Laser 130 met Record silagewagen naast de hakselaar zien.
Voorts is er ook nog een Ford 8210 Gen II met Ova en nog een Same Antares 110 met Record silagewagen aanwezig. De Ford TW 20 met rotoreg mag weer zijn geliefkoosde werk doen op de silo.
Datzelfde jaar zijn er nog enkele foto’s genomen van Verhegge zijn maïsteam. Wederom stond de New Holland 1900 aan het roer van de hakselploeg, met de bijhorende Ford 8210 Gen II trekkers met Ova silagewagen en Ova kipper.
1991, opnieuw zien we de New Holland 1900, maar de afvoercombinatie’s hier zijn toch wel wat verandert. Een Ford 8210 Gen II en Ford TW 35 kregen groene Record silagewagens mee. De Ford TW 20 is nog steeds op post op de silo.
Het seizoen van 1993 wordt terug verreden met de New Holland 1900. Deze keer wordt hij bijgestaan door een TW-familie. Naast de hakselaar vinden we een Ford TW 35 Gen II en een Ford TW 25 Gen I met Record silagewagens. Op de silo is het nog steeds de Ford TW 20.
In dat zelfde jaar kreeg men de kans om te hakselen met het eerste prototype van wat de New Holland FX 375 zou worden. Een typesticker of nummer had deze machine nog niet, deze machine en de opvolgers kregen de namen: P1, P2, P3,… . Later in deze reeks vind je nog meer prototypes vanop deze veldtesten die hier aan het werk waren.
Tussen alle maïsgeweld door zien we ook nog enkele foto’s van het hakselen van gras in 1994 bij Kris Mabbe thuis. De New Holland 1900 werd bijgestaan door een Massey Ferguson 3090 van Kris met de Ova silagewagen van Verhegge. Voorts was er ook de Ford TW 35 Gen II met Record silagewagen.
In het maïs seizoen van 1994 stelde men de New Holland FX 375, die dan de P2 genoemd werd, nog verder op punt en hierdoor kreeg men bij Verhegge opnieuw de kans om te hakselen met een prototype. Deze werd bijgestaan door zijn trouwe metgezellen, hun Ford TW 35 en Ford TW 25 met Record silagewagens.
In het maïs seizoen van 1997 zien we het definitieve model van de New Holland FX 375 bij Verhegge. Afvoerder van dienst hier is een Ford New Holland 8560 met Record silagewagen.
Voorts werd er in 1997 met hetzelfde team ook gehakselt nabij de kerk van Zedelgem. Naast de Ford New Holland 8560 met Record silagewagen, was er ook nog de gouwe ouwe Ford TW 35 met een Record silagewagen en de trouwe Ford TW 20 op de silo.
We zijn aanbeland aan het prototype van de New Holland 450. In het jaar 1998 kwam dan ook nog eens de Ford 8870 van de veldtesten toe om hulp te bieden. Deze trekker, ook wel Dina genoemd bij de mensen van de New Holland veldtesten, werd mee ingezet om hun prototype bij te staan in moeilijke momenten.
De afvoercombinatie’s in die tijd bestonden uit een Ford New Holland 8560 met Record silagewagen, een Ford 8210 Gen II met Ova, Ford 8210 Gen II met een Ova kipper en een Ford TW 35 Gen II met Record silagewagen. Oud-loonbedrijf Snauwaert uit Jabbeke kwam soms ter hulp snellen bij het afvoeren van de maïs bij verre afstanden. Dit gebeurde met hun Ford TW 25 met Record silagewagen. Op de kuil zien we dan weer de Ford TW 20 aan het werk, alsook zijn plaatsvervanger, de Ford 8210.
In het maïs seizoen van 1999 stond de volgende generatie FX al in de velden. De New Holland FX 58 prototype werd bijgestaan door een Ford 8730 Power Shift met Record silagewagen van New Holland zelf. Deze werd destijds meegestuurd omdat deze silagewagen was uitgerust met een weegsysteem.
Ietsje later in 1999 zien we twee veldtest hakselaars samen aan het werk. De New Holland FX 450 en FX 58 hakselen de maïs samen met een Ford 8730 met Record en een Ford NH 8870 met Record silagewagen. Beide afvoercombinatie’s werden door New Holland zelf meegestuurd. Een derde combinatie was een New Holland 8560 met Record silagewagen van Verhegge zelf.
We zijn aangekomen aan het einde van het maïs seizoen van 1999, wat dan het definitieve einde betekende van de hakselwerkzaamheden bij Verhegge.
Het hakselen gebeurde nog met de veldtest New Holland FX 58, bijgestaan door de New Holland 8560 en Ford TW 35 met Record silagewagens. Op de kuil zien we dan de Ford 8210 die ook dienst doet als sleeptrekker.
Door de jaren heen hakselde men voornamelijk met veldtesten van New Holland, maar al die tijd bleef de New Holland 1900 hakselaar nog steeds op het bedrijf. Na de stopzetting van de hakselactiviteiten werd de New Holland hakselaar na 16 jaar verkocht. De groene Record silagewagens werden overgenomen door loonbedrijf De Baets uit Loppem.