Met dank aan Willy Vandenbroucke.
We trekken ditmaal naar de kustregio, meer bepaald naar Slijpe. Waar van 1974 tot 2000 loon – en grondwerken Vandenbroucke actief was.
Het loonbedrijf ging dus van start in 1974 na de overname van het loonbedijf van Edward Ameele uit Slijpe.
In de overname zaten onder meer twee Clayson M 103’s en twee maaidorsers van russische makelij meer bepaald twee CK-4 ’s die door Max Buyck uit Anzegem werden ingevoerd. Hier op deze foto zien we uiterst rechts nog Edward Ameele en diens vrouw Leontien trots poseren.
De imposante Vandezande 6-cylinder die werd verkregen na de overname van loonbedrijf Ameele.
De ‘Vandezande’ trekkers werden gebouwd in Esen nabij Diksmuide. Vandezande kreeg na de oorlogsjaren de kans om uit Groot-Brittannië zware Case tractoren in te voeren. Deze waren voorzien van een benzine motor maar werden dan hier omgebouwd. Men plaatste er dan nieuwe Engelse Gardner dieselmotoren in. Echter gebruikten ze ook Gardner motoren uit afgedankte Miesse autobussen.
De afzakker wagen er achter was geconstrueerd door Edward Ameele.
De eerst aangekochte trekker achter de overname, een Massey Ferguson 185
Medio jaren ’70 werden onder meer ‘ruiters’ van erwtenloof gedorsen door een Clayson M 103.
In 1975 ging men hier van start met het oprapen van gras met een Claas opraapwagen achter de 85 pk sterke Zetor Chrystal 8011. Men was met deze activiteit één van de eerste in de regio.
Medio jaren ’70 was men in de zomermaanden natuurlijk ook druk in de weer met onder meer een Clayson M 103 als ook ondertussen met een Claas Dominator 85. De Vandezande trekker zorgde met een graanblazer voor de afvoer van het gedorsen graan.
Ook aan paardebonen dorsen deed men met de Claas Dominator 85.
Het stro moest daarna natuurlijk ook nog van het land. Dit werd gedaan door de Zetor Chrystal 8011 en een Massey Ferguson 185 beide met een Claas kleine pakken pers.
De tijd van het bieten zaaien betekende voor Willy en zijn Same Tiger 100 met Nodet zaaimachine alles hens aan dek. In sommige jaren werden tot ongeveer 380 hectare bieten gezaait in slechts twaalf dagen tijd!
Naar de tachtiger jaren toe won het gras oprapen steeds meer en meer aan populartiteit. Hier zien we ditmaal de Renault 951-4 ingespannen staan voor de Claas opraapwagen.
Een kleine maar dappere Deutz beklom de graskuil om deze aan te rijden. Om wat extra aandruk gewicht te hebben nam de opbouwkraan een betonblok in de mand.
Naast het zaaien van bieten , werden die natuurlijk ook gerooid. Hiervoor werd een Stoll rooier ingezet aangedreven door hun Massey Ferguson 185.
Als ook de Renault 951-4 werd hiervoor ingezet. De Vandezande trekker ging ditmaal ook mee op pad om het bietenloof af te voeren.
Begin jaren ’80 was het de Fendt Farmer 105 S die de Stoll rooier mee op sleeptouw nam.
Aan het begin van de jaren ’80 werden er drie Claas maaidorsers ingezet om tijdig al het graan gedorsen te krijgen. Naast de twee Claas Dominator 85’s, reed er ook een groter broertje bij in de vorm van een Claas Dominator 105 met een maaibord van 5,10 meter.
De machines werden altijd gesoigneerd ten huize Vandenbroucke en genoten van een goed onderhoud.
Claas was hier duidelijk baas qua oogstmachines.
Onder het moto jong geleerd is oud gedaan…
De Stoll rooier na ettelijke jaren dienst , door het goeie onderhoud in een nieuwstaat!
De Renault 951-4 demonstreert zijn hefkracht.
In 1982 werd beslist om met een Gilles A-45-3 rooier aan de slag te gaan. De eerste Gilles rooier voorzien van drie zonnen.
Het was een volledig team dat op de been werd gebracht tijdens de bieten oogst. Naast de Fendt Favorit 612 LS die was ingespannen tussen de Gilles ontbladeraar en rooier, reed ook de Massey Ferguson 185 mee met een Cavero kipper om het loof te verzamelen.
Deze werden gevolgd door een Massey Ferguson 178 met een Gilles R-126 lader en de Renault 951-4 eveneens met een Cavero kipper die de bieten afvoerde.
Medio jaren ’80 was dit team nog steeds actief.
In het midden van de jaren ’80 werd er ook aan maïs ‘hakselen’ gedaan. Veel maïs geraakte niet van het land door de vele regen. Er werd dan hier en daar maar beroep gedaan op de Fendt Favorit 612 LS met de Gilles ontbladeraar van Vandenbroucke. Deze kreeg de maïs wel afgereden, als ook afgevoerd door de tractie die terug te vinden was op zijn Cavero kippers.
De Cavero kippers geraakten bijna overal door. Een beek echter is natuurlijk nog iets anders. Zoals bij velen wel eens gebeurde liep niet altijd alles op wieltjes…
In het najaar kan het al eens drassig worden op onze Belgische akkers. De Massey Ferguson 178 met Gilles rooier had dan ook al moeite om door dit slagveld te geraken.
In droge omstandigheden vlotte het rooien ook niet altijd even goed. Als het vriest is het natuurlijk wel droger maar had je natuurlijk ook de kans dat de bieten aan de grond vast gevroren waren.
De Fendt Favorit 612 LS had eveneens geen schrik van de sneeuw, als ook de Same Tiger 100 waagde zich in de sneeuw.
Naar het einde van de jaren ’80 toe werd de Gilles R-126 ingewisseld voor een zelfrijdende Riecam lader. Dit was volgens Willy waarschijnlijk één van de enigste die op Belgische bodem reed. Deze had een ongeziene capaciteit voor die tijd en werd bijgestaan door vier afvoercombinaties op de piekmomenten. Time is money natuurlijk er werden dan ook heel wat hectaren gerooid in een jaar, in de laatste jaargangen tot zo’n 350 hectaren.
De eerste hakselaar op het bedrijf en eveneens ook de laatste, was een Claas Jaguar 690 nog zonder achter tractie. Hij werd enkel ingezet om gras te hakselen. Deze werd overgenomen van loonbedrijf Haesaert uit Nevele in 1988. Na een jaar in dienst van Vandenbroucke te hebben gereden heeft deze dan zijn carriere verder gezet bij loonbedrijf Vankerrebroeck uit Moere. Om dan uiteindelijk zijn laatste jaren te slijten bij loonbedrijf Brasseur uit Gistel.
Een knappe Deutz DX 110 lost zijn vracht uit de Record silagewagen.
In 1989 zijn alle loonwerken stop gezet en werd er volledig overgegaan naar grondwerk. Zijn Fiat-Hitachi FH 200 LC nam een groot deel van het werk op zich.
Om overal ter plaatse te geraken met de Fiat-Hitachi FH 200 LC werd deze overal rond gevoerd door hun M.A.N 32.321.
Een van de grotere werken waar men aan meehielp is de verbreding van de havengeul van Oostende.
In onderaanneming voor aannemingen Verhelst uit Oostende ( voorheen Oudenburg ) werd ook beroep gedaan op Vandenbroucke om mee te helpen op het depot. Er werd maar liefst zo’n 10.000 kubiek zand gestockeerd en dit moest verwerkt worden door drie graafmachines. Dit zand was afkomstig van de uitgravingen onder de mini golf van Knokke-Zoute waar men garages ging onderbrengen.
In 2000 stopte Willy Vandenbroucke met de grondwerkzaamheden en werden deze overgelaten aan Marnick Sioen ( Sidegro ) uit Roeselare.
Echter was hij ook nog actief als landbouwer in Wilskerke, in 2002 zien we dan ook de Dominator 85 aan het werk in zijn tarweveld.
Inmiddels werd de oude Dominator 85 vervangen door een andere die werd overgenomen van loonbedrijf Soenen uit Oekene. Deze werd volledig gerestaureerd en reed in 2015 zijn laatste akkers af ten huize Vandenbroucke.