Met dank aan Dirk Pattou.
Al van in de jaren ’50 was de familie Pattou actief in het loonwerk. Destijds nog gestart met paard en een vlastrekker dit nog zonder binder.
In de nabijheid van het kerkhof op de Madonna, een gehucht in Langemark zien we in 1965 het vlas getrokken worden met een Union vlas trekker. Deze Union trekkers werden destijds op een Allaeys onderstel gebouwd en voorzien van een Deutz motor.
Hun 28 pk sterke Deutz F2L-514/50 ‘Stompkop’ in 1956 aan het werk met een SPY rooier.
Niks mooiers dan wat je hart bezielt en waar je hard voor gewerkt hebt te kunnen doorgeven aan je kinderen. Zo geschiede ook ; Roger, Michel en Dirk startten alle drie, einde jaren ’60 met een eigen loonbedrijf en zette zo op hun eigen manier het werk van hun vader verder. Roger hield echter na een tijdje het loonwerk voor bekeken en ging verder met het snoeien van bomen. Michel startte een ruimdienst op, om destijds het zwarte goud bij de mensen op te halen en het over de velden te gaan spreiden. Daarnaast was hij ook actief in het gras
De Fiat Someca 670 van Michel werd in 1969 aan de maaibalk geplaatst om wat grasland te maaien, met slechts een ‘klein’ beetje boterbloemen erin…
De knappe Volvo BM 700 met Michel aan het stuur tijdens het gras oprapen, dit met een Pöttinger opraapwagen. Met deze combinatie heeft men zo’n vier jaar gereden. Doordat deze Pöttinger zorgde voor een fijn gesneden product, waren heel wat landbouwers tevreden van de geleverde diensten. Michel had dan ook heel wat werk hiermee en draaide dan ook zo’n 400 uur per seizoen tijdens de grasoogst. Enige minpunt van het gras oprapen was dat er in die tijd natuurlijk nog geen metaaldetectoren voorzien waren op de opraapwagens. Waardoor men natuurlijk wel af en toe te kampen had met achtergebleven tanden van de hooikeerders, wat voor vrij veel hoge kosten kon zorgen aan de opraapwagen.
In 1970 was Dirk aan het werk met zijn Fiat 750 en een AVR A 18 rooier. Deze opzakker kon maar liefst zo’n 30 zakken aardappelen met zich meenemen op het laadplatform en had een rendement van plus minus 1,5 hectare per dag.
In 1970 zien we één van de allereerste hooglossers van AVR geleverd worden bij Dirk Pattou.
Midden jaren ’70 zien we de Fiat 750 ingeruild worden voor een 4-WD versie. Als ook de AVR rooier werd ingewisseld voor een jonger model de A 19 , ditmaal voorzien van een bunker. Deze machines werden destijds verkocht onder het moto ‘ Met de AVR haalt u eruit wat er in zit… ‘
Ook bieten rooien behoorde in 1980 tot het takenpakket hiervoor rekende Dirk Pattou op zijn Fiat 1580 voorzien van een Herriau rooier.
Door gezondheidsomstandigheden moest Michel in 1984 alle activiteiten stopzetten. Het is dan ook eveneens in 1984 dat Dirk de ruimdienst overnam van zijn broer Michel. Hij zette de ruimdienst verder met deze Mercedes-Benz 2628 voorzien van een OVA opbouw.
Echter enige tijd later werd door een spijtig ongeval de OVA aalton flink beschadigd en werd de truck voorzien van een nieuwe opbouw. Ditmaal eentje vervaardigd door de firma Meirlevede uit Sleihage / Hooglede.
Ergens midden jaren ’80 wist Dirk ook deze Deutz DX 6.10 te verwelkomen.
Een indrukwekkende combinatie rooicombinatie in 1985, de Deutz-Fahr DX 6.10 van Dirk met een AVR 29 CLC rooier.
Op vlak van aardappelen rooien behoorde men ten huize Pattou altijd bij de pioniers in de regio, men was bij de eerste die de SPY rooiers hadden ingezet. Maar eveneens samen met loonbedrijf Vermeulen uit Passendale was Dirk de eerste die in 1987 een 2-rijige zelfrijder AVR-Riecam ARB 230 had aangekocht.
Voor je aardappelen kunt rooien , moet je ze eerst planten natuurlijk dit gebeurde einde jaren ’80 met deze John Deere 3040 en een Cramer planter.
De in 1989 verbeterde AVR-Riecam RBM 230 op basis van een Riecam werktuigendrager. Deze machine had een capaciteit van 1 hectare per uur en was destijds de rooier met de grootste capaciteit op de Europese markt.
In de zomer van 1990 trok Dirk de graanvelden in met deze knappe Deutz-Fahr M36.10.
In 1994 werd de Mercedes-Benz 2628 ingeruild voor deze M.A.N 26.372
Deze Fendt Favorit 514 C vormde midden jaren ’90 samen met een tandem Joskin 16000 TS een mooi nieuw span op de Pattou hoeve.
In 1997 stopte Dirk eveneens met de landbouwwerkzaamheden. Sedert dien had Dirk dan alle tijd om zich toe te leggen op zijn oldtimer trekkers en op zijn meer dan uitgebreide folder collectie. Een laatste knappe herinnering aan de vele jaren loonwerk is dit knappe schaalmodel van een AVR rooier, gemaakt door Desaele-De Loof.
Ook Michel was en is een gepassioneerd hobbyist. Alles rond oldtimer tractoren en oogstmachines boeiden hem uitermate en heeft door de jaren heen zelf ook een aardige collectie aan werktuigen aangelegd. Hier in 2002 zien we hen aan het pikbinden met een knappe Ford Dearborn 8N.
In 2000 tenslotte zien we het knappe arsenaal aan oldtimer tractoren en dorskasten van Michel zich klaarmaken voor een demonstratie.