Met dank aan Omer Ketels.
In het West-Vlaamse Jabbeke is het loonbedrijf van Omer Ketels en zoon terug te vinden. Achter dit bedrijf zit er al een ganse historie schuil. In 1929 stichtte Camiel Ketels het bedrijf en ging in de regio aan de slag als loondorser. In 1965 nam diens zoon, Omer Ketels de fakkel over en staat anno 2016 nog steeds aan het roer van het loonbedrijf.
De kleuren van Claas en Renault vormen zowat de rode draad doorheen de historie van dit bedrijf. In 1980 was er dan ook de komst van deze Renault 113.14.
Nog meer Claas oogstmachines en Renault trekkers, de David Brown 1210 verbleekte hier tussen.
Een echte krachtpatser uit de tweede helft van de jaren ’70, de Renault 981-4. Deze had dan ook geen enkele moeite om de Claas Autonom S 44 over de graskuil heen te krijgen.
In 1975 ging Omer ook van start met het hakselen van maïs, dit toen nog met een Claas SF 60 voorzien van een 2-rij maïsbek.
In 1981 verwelkomde men deze Claas Jaguar SF 80 voorzien van een 4-rij maïsbek. Deze machine had toch wel enkele opvallende kenmerken. Het meest opvallend was natuurlijk de bunker die achteraan op de machine was gemonteerd, dit werd gedaan door constructiebedrijf Van Wijnsberghe uit Jabbeke. Deze bunker kwam vooral van pas natuurlijk tijdens het ronden en het boren van een maïs perceel.
Ook bij hun collega loonbedrijf Gobin uit Wingene zag men hier het nut ervan in en deze bunkers werden dan ook hier op de beide Claas Jaguar SF 80’s gemonteerd door Van Wijnsberghe. .Verder kon je in de natte seizoenen deze machine terug vinden op rijstveld banden, wat de tractie op deze machine nog eens extra ten goede kwam.
Sedert 2012 tot op heden rijd nu een Claas Jaguar 960 met maar liefst een 12-rij maïsbek !
De Renault 981-4 en de Renault 113.14 met beide een enkel-as Record silagewagen kwamen de Claas Jaguar SF 80 gezelschap houden.
De tijd staat niet stil natuurlijk. In 1986 maakten de Renault 113.14 plaats in het hakselteam, voor deze Renault 120.14 met een tandem Record silagewagen.
Men was destijds bij de eersten in de regio die het schaven van bieten en maïs aanbood in loondienst. Dit was ook de suikerfabriek van Tienen niet ontgaan en men deed dan ook voor hun eigen percelen beroep op de diensten van loonbedrijf Ketels. Men regelde vanuit de suikerfabriek van Tienen zelf het transport, waardoor deze David Brown 1490 met de schoffelmachine op uitstap kon.
In 2001 was er van de Claas SF 80 op rijstveld banden al lang geen sprake meer, het tijdperk van de Claas 900 was aangebroken. Men was er ook als de eersten erbij om deze machine te voorzien van rupsen.
Begin jaren ’70 reed de eerste David Brown 1210 het erf op. Omer was gepassioneerd door deze trekkers en had in 2004 dan ook nog eentje staan die in een uitstekende prachtstaat verkeerde. De eerste tractoren op het bedrijf, die door Omer aangekocht waren een McCormick en een Renault Master 2, deze laatst noemde was voorzien van een Alfa – Renault motor.
In 2005 zien we de Claas Dominator 208 Mega de baan op gaan. De eerste maaidorser die Omer aanschafte was er natuurlijk ook eentje uit de Claas stal, een Claas Matador Gigant. Deze werd telkens opgevolgd door modellen van uit de Claas stal onder meer een Claas Senator , Claas Dominator 80 , Claas Dominator 85 en een Claas Dominator 98.
Een indrukwekkend zicht om de reeks af te sluiten, de Claas Dominator 208 Mega op de rupen van de Claas Jaguar 900. De Fiatagri / New Holland M 135 zorgde voor het transport van deze kolossaal.