Wie in het landbouwmilieu aan Kain denkt, denkt automatisch aan Potato Europe en wie hieraan denkt, denkt vervolgens ook aan het indrukwekkende landbouwbedrijf Witdouck.
Want deze hoeve fungeerde in 2007 voor de eerste maal als demonstratiebedrijf voor PotatoEurope. In 2019 zal het ondertussen al reeds de vierdemaal zijn dat men hier deze tweedaagse happening laat plaats vinden.
Op deze prachtige locatie streek, de uit het West-Vlaamse Oekene afkomstige Jozef Witdouck neer in 1956. Waar hij op zo’n twintig hectare een gemengd landbouwbedrijf uitbaatte. Vanaf begin jaren 60 werd Jozef bijgestaan door diens zonen ; André, Erik en Octaaf. Al snel werd er ook een transportbedrijf opgericht en niet veel later ook de loon- en grondwerken. Hun activiteiten bestonden hoofdzakelijk uit het zaaien en oogsten van bieten, het planten en oogsten van aardappelen en het maaidorsen van graangewassen.
Men doet ondertussen naast het loonwerk, ook aan heel wat grondverzet en transport met vrachtwagens. De eerste vrachtwagen kwam er in 1968, een imposante Volvo N86.
The summer of ’69 zoals Byran Adams ooit wel eens zong. Moet ook hier een prachtige zomer geweest zijn, zeker op het vlak van mechanisering. We hier de Volvo BM 600 al klaargestoomd staan met de New Holland kleine balen pers.
De graangewassen werden er aanvankelijk met een Clayson M 103 gedorsen , al snel kwam er versterking van een tweede maaidorser een Clayson M 135 zoals we hier zien eveneens in de zomer van 1969. De M 135, al een oldtimer ondertussen heeft al weer reeds zijn weg terug gevonden naar het bedrijf en staat nu klaar als een mooi restauratie project. Dit ‘kleintje’ heeft op het erf het gezelschap van maar liefst negentien eigentijdse maaidorsers.
Eén van hun eerste trekkers, een Nuffield aan het werk met de frontlader in 1969. Deze trekkers zijn later nog bekender geworden onder de nieuwe naam Leyland.
Van verreikers en dergelijke was er in die tijd nog niet zoveel sprake. Omgekeerde trekkers daar in tegen waren heel populair toen. Ook zij hadden er eentje, een omgekeerde Deutz trekker. Deze ombouw werd gedaan door een zekere Jacques Delier? uit Ere nabij Doornik, hier werden er maar liefst een veertigtal trekkers omgebouwd tot shovels.
Aanvankelijk gebeurde het bieten rooien met een 1-rijïge Stoll rooier.
In 1972 werd deze al reeds vervangen door driefasig team en een tweefasig team.
In een eerste team zien we de Volvo BM 600 aan het werk om de bieten uit de grond te lichten. Voordien werden de bieten al reeds door een andere trekker ontbladert.
Het laden gebeurde vervolgens door hun Nuffield trekker met een Herriau karrenlader.
In het tweede team zien we een opvallende zelfrijder Herriau rooier. Hun eerste 6-rijïge rooier , de Herriau AM 6. De machine had eveneens het grote voordeel dat de bestuurder een perfect overzicht had over zijn werktuigen voor en onder hem.
Kwaliteit + snelheid = efficiency was toen de leuze.
Deze krachtige machine beschikte over een 117-pk sterke Perkins diesel 6372 motor en beschikte over een hydrostatische besturing. Je kon de machine ook voor andere toepassingen gebruiken als werktuigendrager met bijvoorbeeld precisiezaaimachine, een schoffelmachine,…
Het laden gebeurde eveneens met de Herriau lader.
Een tweede Nuffield zien we meehelpen tijdens het transport van de bieten. Deze kreeg het echter hard te verduren.
Het maaidorsen evolueerde snel en in 1973 zagen we al een heuse Clayson maaidorsers vloot.
Van strohakselaars achteraan op de maaidorsers was er in 1973 nog geen sprake. Voor de landbouwers die het stro niet vandoen hadden, ging men er dan nog eens snel over met de strohakselaar achter de trekker.
In 1973 zien we nog eens het 3-fasige rooien volledig.
Het ontbladeren.
Het rooien.
Het laden.
In 1974 was de zelfrijder Herriau AM 6 ook nog steeds actief, ditmaal zien we een afvoerbuis gemonteerd op de ontbladeraar voor het loof te laden.
Eveneens in 1974 beschikte men ook al over een 6-rij Gilles rooier.
Men schuwde geen groot gerief in 1975 ploegde men dan ook al reeds met een 4-schaar.
Het planten van aardappelen gebeurde in 1975 met deze Goossens planter.
In de zomer van 1975 waren deze twee perscombinaties druk aan het werk. Een Gallignani pers.
En een New Holland pers.
Herriau verloor terrein op het bedrijf van Witdouck met de komst van een Gilles bietenlader in 1975. De lokale landbouwers hadden blijkbaar ook al imposante trekkers in hun arsenaal, zoals deze opvallende Massey Ferguson 1200 kniktrekker.
No smoke, no power, deze dappere Volvo BM 600 wist in 1975 wel raad met de La Campagne kipper.
Volvo trucks verloor in 1976 ook aan terrein met de komst van deze M.A.N.
Deze werd zowel in het grondverzet ingezet, als in het transport van bieten.
Bieten zaaien in 1977.
De eerste Amac stortbunker vond zijn weg naar de hoeve van Witdouck in 1977.
Ook transport Dany Masure uit Beclers voerde heel wat vrachten aardappelen aan.
In 1978 werd de hoeve te klein en was er nood aan een nieuwe hangaar, in constructiebedrijf Valcke uit Vlamertinge vond men toen de ideale partner hiervoor om dit gebouw te verwezelijken. De Poclain 75 van industriebouw Valcke kwam goed van pas voor de voorbereidende werken.
Een indrukwekkende hijskraan de P&H 330 hijskraan van Valcke.
Zomerse activiteiten in 1978.
Eén van de paradepaardjes destijds , hun Clayson / New Holland S 1550.
Op het vlak van aardappelen rooien is Witdouck natuurlijk een belangrijke speler het landbouwbedrijf werd door de jaren omgevormd tot een akkerbouwbedrijf. Waar men een eigen driehonderd hectare aardappelen rooit en nog eens het dubbel voor derden. Dit gebeurd nu met drie 4-rijige en drie 2-rijige machines van Dewulf maar oorspronkelijk is men ook hier gestart met een eenrijige machine van AVR. Zoals we hier zien in 1978.
De jaren 70 betekende ook de start van het grondverzet.
Verandering van spijs doet eten, de Gilles getrokken karrenlader werd bedankt voor bewezen diensten. En werd vervangen door een zelfrijdende Dewulf R 6000, destijds toch wel een revolutionaire machine te noemen.
Deze Deutz 10 006 liet heel wat stof opwaaien met een stro hakselar in de hef.
In 1979 gebeurde het laden van bieten inmiddels door deze twee Dewulf R 6000 laders.
In 1980 zien we al weer reeds vernieuwing met een verbeterde versie van de Dewulf R 6000. Die eveneens was voorzien van een nieuw type cabine.
Hoe groter het laadcapaciteit, hoe groter de afvoercapaciteit ook moet zijn. Dit werd ingelost met deze combinatie bestaande uit een Deutz-Fahr DX 140 Powermatic en een tandem La Campagne kipper in 1980.
Ook op het gebied van grondbewerking investeerde men in 1980 fors met deze nieuwe diepgronder. Mooi speelgoed voor de Deutz-Fahr DX 140 Powermatic.
Niet alleen in materiaal investeerde men hier fors, in 1982 investeerde men ook opnieuw in gebouwen. De firma Valcke zorgde opnieuw voor twee hangaars. De hangaars die industriebouw Valcke plaatste werden groter en groter, dus evolueerde hun hijskranen ook mee. Inmiddels zien we er een P&H Kobe 320 H.
De immens populaire 8000 serie deed ook op dit bedrijf zijn intrede, met de komst van een Clayson / New Holland 8070 in 1984.
Tijd om de rollen om te draaien, in 1984 werd deze Deutz-Fahr DX 6.50 voor de strohakselaar geplaatst.
Ook in 1984 was het een vrij nat najaar, deze Dewulf R 6000 wist echter hier wel mee om te gaan.
Na het maaidorsen, werd ook telkenmale heel wat stro geperst. In 1985 gebeurde dit onder meer met twee van deze Hesston 4800 persen. Wat zeker een prachtige combinatie wist op te leveren met een Deutz-Fahr DX 6.50 zoals hieronder er voor.
Ook op het gebied van kalken kon je beroep doen op Witdouck, met deze Unsinn-Record Worker kalkwagen achter de Deutz-Fahr DX 140 Powermatic in 1985.
Een magnifiek team de twee Hesston 4800 persen zij aan zij aan het persen in 1986. Ofwel de Deutz-Fahr DX 6.50 aan het racen VS de Deutz-Fahr DX 6.30.
De eerste zelfrijder zagen we verschijnen in 1990, een iet wat vreemde eend in de bijt in ons Belgen landje, namelijk de Nederlandse Amac ZM2.
Je moet mee met je tijd, in 1990 zagen we hun eerste zelfrijder voor de aardappelenoogst verschijnen. Daarop volgde in 1994 hun eerste zelfrijder voor de bietenoogst. Een indrukwekkende Holmer Terra Dos.
Ook op het vlak maaidorsers stond de tijd niet stil, in 1996 zagen we al onder andere deze New Holland TX 66 in het veld.
Hij blinkt in zijn vel, deze Case International 1455 XL voor de knappe tandem OVA kipper.
Voor het spreiden van stalmest kon je in 1996 beroep doen op deze identieke tweeling. Twee Case International 1455 XL trekkers met beiden een Leboulch Maxi Have 160 mestspreider.
Het trekkerpark bestond hoofdzakelijk uit Case International trekkers maar ook deze Fendt Favorit 824 kon je er aan het werk vinden in 1996.
Schatjes van petatjes met hopen in 1996. Naast hun Dewulf Mega R 3000 en een getrokken Grimme DR 1500 rooier achter de Deutz-Agrotron 6.20 , kreeg men ook nog versterking van een ter beschikking gestelde Grimme SF 150-60 zelfrijder.
De rooiers konden het slechter treffen om in te lossen, met een knappe 8×8 Mercedes-Benz 3538 aan hun zij.
Men wist hier toch wel topcombinaties te vormen, de International 1455 XL nam zonder de moeite deze volle tridem Delaplace kipper met zich mee in 1997.
Naast het rooien met een zelfrijder, zette men ook nog steeds in op het tweefasig rooien. Daarvoor werden hun Deutz-Fahr Agrotron en Deutz-Fahr AgroStar ingeschakeld samen met de Dewulf R 7000 T laders.
Na het rooien volgde het ploegen en zaaien van een nieuwe vrucht door een Nodet Gregoire zaaimachine.
Een Deutz-Fahr DX 6.50 op grote voet!
Naast de vele maaidorsers beschikte men eind jaren 90 ook over tal van perscombinaties om het vele stro van de velden af te halen.
Balen persen aan een hoog tempo met een Case International 1455 XL en een New Holland D 1210 pers.
De impressionante Fiatagri / New Holland 4900 pers hier aan een Case International 1455 XL.
De Deutz-Fahr Agrotron ging op stap met de New Holland D 1010 silage pers.
De Holmer had in 1999 al plaats gemaakt voor een Ropa Euro Tiger bietenrooier. Een echte krachtpatser maar iedere machine heeft ook zijn limieten. In de winter van 1999 werden de velden enorm drassig, als ook in het Waalse Ormeignies. Waar den ’tijger’ toch een helpende hand van doen had.
Ondertussen anno 2018 zijn het drie Ropa zelfrijders geworden die meer dan 1000 hectare per jaar weten te rooien.
Met al deze grote machines, worden de loodsen al weer te klein en werd er ondertussen, wederom door de firma Valcke een nieuwe hangaar voorzien.
Ondertussen is anno 2018 dus het landbouwbedrijf fors uitgebreid als ook het loon -en grondwerken en transport bedrijf. Hun kleinzoon maakt zich al reeds klaar om in de toekomst het bedrijf verder uit te baten, onder het alziend oog van huidig zaakvoerder en grootvader Octaaf Witdouck.