Een silagetruck zie je nog zelden, maar een mesttruck in het veld met daarachter nog een aalton is haast een unicum te noemen in Vlaanderen. Het was dan ook een ‘blikvanger’ in het December nummer van het magazine ‘De Loonwerker’.
Dergelijke combinatie vonden we anno 2022 nog terug bij landbouwwerken Neyt -Van Laere uit Lembeke. Hun imposante M.A.N 27.422 met bouwjaar 1996 is een 6×6 aangedreven landbouwtruck. Deze allrounder draait eveneens mee in het gras -en maisseizoen maar dan met een heuse silagebak op ze rug.
Op de deuren van de cabine kan je nog het type 19.373 terugvinden, maar dit valt simpel te verklaren. De deuren van de M.A.N waren aan vervanging toe en toevallig pasten de deuren van een 19.373 cabine ook op die van hun 27.422.
Voor het spreiden van de mest wordt achter de M.A.N, dus ook nog een Dezwaef aalton gehangen. Deze combinatie bracht Dirk Neyt tot stand in het jaar 2000. De ton die op de truck ligt is eveneens, van de hand van Dezwaef en heeft voordien nog op een andere landbouwtruck gelegen. Het idee om een dergelijke combinatie tot stand te brengen is beginnen te rijpen met de komst van het eerste Mest Actie Plan (MAP) in 1996. Met de daaropvolgende versies, moest er telkens meer mest verder kunnen worden getransporteerd -en gespreid.
De truck heeft er ondertussen al meer dan 27.000 uren opzitten. Veel van deze uren staan dan ook op Tony De Smet zijn naam, want die is zowat de vaste chauffeur van deze combinatie.
De vrachtwagen beschikt over een PTO die de mechanische vacuumpomp aanstuurt, een 2de PTO stuurt de verdringerpomp op de getrokken aalton aan. Waardoor men in 10 a 11 minuten het volledige span kan volzuigen, wat goed is voor een 32.000 liter.
Dankzij de 6×6 aandrijving in combinatie met zijn grote banden, maat 750/60 R30.5, kan deze truck dus wel zijn ‘MANnetje’ staan op een drassige ondergrond. Want ook aan paardenkracht komt hij niks tekort, dankzij de 420-pk die achter de motorkap steken. MAN wat een truck!