Met dank aan dhr. Daniel Vankerrebroeck.
Het loonwerkers verhaal moet ergens in de jaren tussen beide wereldoorlogen gestart zijn. Echter voor Wereldoorlog I werden er al diensten verleend in landbouwverband.
We nemen een kijkje op een foto van een postkaart die moet zijn gemaakt kort voor Wereldoorlog I , we zien de hoefsmederij van de familie Vermeesch uit Moere. In deze woning die tot hoefsmederij was omgebouwd groeide de moeder van Daniel op.
Tijdens de oorlog van 1914′-1918′ maakte ook de Duitse bezetter gebruik van hun diensten.
‘De Kronemolen’ in Veldegem werd opgericht rond 1796 en is sinds 1856 in handen van de familie Vankerrebroeck. Op de foto zien we hoe de molen er bij stond rond de eeuwenwissel van de 19de naar de 20ste eeuw in eigendom van de grootvader van Daniel.
Het loonbedrijf zelf moet zijn ontstaan gekend hebben rond 1925. Daniel zijn vader had nog vijf broers en samen met hun vader besloten ze om als loondorsers aan het werk te gaan en schafte men een dorskast aan bij Leon Claeys in Zedelgem.
Rond 1955 moest ook Daniel zijn dienstplicht vervullen en dit deed hij in Brugge. Toevallig of niet stationeerde het regiment zich tijdens één van de vele oefeningen zich voor twee weken op de hoeve van Vankerrebroeck.
Niet alle zes de broers stapten verder in het loonwerkers verhaal , één van de nonkels van Daniel besloot dan maar om als herder aan te slag te gaan. Hij hoede onder andere zijn schapen langs de Damse vaart.
Nog een andere nonkel wilde wel als loondorser aan de slag blijven maar koos ervoor om zijn eigen weg te gaan als loondorser in de streek van Jabbeke. Echter heeft dit loonbedrijf geen lang leven gekend.
Daniel’s vader en Daniel zelf deden dan uiteindelijk verder met het oorspronkelijk loonbedrijf en ze gingen mee met hun tijd. In 1959 kocht men dan ook twee Clayson M 103’s aan.
Het werd een op en top Belgisch dorsteam , want ook de trekker die voor de graankar stond was van Belgische makelij.
Een ‘Vandezande’, deze trekkers werden gebouwd in Esen nabij Diksmuide en werden voorzien van Gardner motoren die onder andere uit Miesse autobussen werden gehaald.
In 1980 waren de M 103’s verdwenen en hadden ze ondertussen al plaats gemaakt voor deze twee New Holland 8070’s.
Half weg jaren 90′ zette men ook de stap om maïs te gaan hakselen. Men besliste om de Claas Jaguar 690 over te nemen van oud-loonbedrijf Vandenbroecke uit Middelkerke, die toen de haksel werkzaamheden stopzette.
In 1996 werden de loonactiviteiten stop gezet onder de naam Vankerrebroeck en werd het bedrijf overgenomen door de zoon van Daniel’s zus. En werd het loonbedrijf omgedoopt tot loonwerken Brasseur-Zoete.
Hun eerste dorskast was een Claeys dorskast , maar later werd ook nog een Excelsior dorskast aangeschaft. Deze dorskast heeft nog een knap tweede leven gekregen ten huize oud-loonbedrijf Dambre Jacques uit Kemmel. Die een voorliefde heeft voor oud materiaal en deze dan ook in hun originele staat restaureerde.