Met dank aan de familie Druelle, Martin Van Doorn en Jack Steeghs.
Het loonbedrijf Druelle NV kent op zich een iet wat ongewone start. Als zoon van een schrijnwerker startte Luc in 1982 als hoofddealer van het trekker merk Ford.
Naast Ford tractoren en Kuhn werktuigen werd er ook gekozen om zelf ook landbouwwerktuigen te construeren. Zoals deze knappe aalton en kipper hier onder weergegeven.
In de jaren 80′ waren er nog maar weinig verreikers of zware terrein heftrucks voorhanden. Vandaar de ingeving om in 1985 op basis van een Ford trekker zelf iets te construeren voor het in hoogte verplaatsen van zware lasten.
Men importeerde vaak occasie Ford tractoren uit Engeland. En sommige van deze import trekkers werden voordat ze verkocht werden eerst volledig op punt gezet en gingen soms zelfs een ware metamorfose. Een knap voorbeeld hiervan is deze Ford 5000 met de neus van een Ford 6610 en het motorblok van een Ford TW-10.
Ook deze licht toegetakelde Ford 5610 werd onder handen genomen, werd voorzien van een 6-cilinder motor en onderging zo verder de transformatie tot een Ford 7610.
Men zorgde ook graag voor spektakel op de tractorpulling van Wijtschate. Met onder meer deze opgedreven Fordson.
Ook deze omgebouwde Ford 5000 voorzien van een Ford 6610 neus en een 6 cilinder motor was er te zien.
Einde jaren 80′ op de opendeurdag van het VTI van Poperinge zorgde men ook voor een knappe stand.
Er werd in deze periode ook een knappe demo georganiseerd van Ford en Kuhn.
In 1989 werd de stap gezet om naast de garage zich ook te richten op het uitvoeren van landbouwwerken. Waartoe de hakselwerkzaamheden tot één van de hoofdtaken behoorde en behoord.
De landbouwmachinemarkt evolueert snel door de jaren heen, ook met hun eigen constructies bleef men niet achter. Waarvan deze zelfbouw tandem kipper achter hun Ford 7710 een mooi voorbeeld is.
Het zijn handige harry’s ten huize Druelle, in 1993 waagde men zich aan het bouwen van een tandem silagewagen.
Tevens in 1993 is deze knappe Ford TW-25 GEN II te aanschouwen op het erf.
Ook het kleine broertje een Ford TW-15 GEN II was er in 1993 te vinden.
Een echt Ford / New Holland hart klopt er hier ten huize Druelle, ook in 1993 betekende dit dan ook de komst van de New Holland 2305 hakselaar.
‘Eentje is geentje’ transportbedrijf Devriendt uit Aartrijke verzorgde het transport van de door Druelle aangekochte New Holland 1900 en S 2200 die bedoelt waren voor onderdelen.
Op tractorpullings was men ook een graag geziene gast. Met hun Ford TW-15 GEN II, TW-25 GEN II en TW-35 GEN II hebben ze een toch wel knap en sterk team paraat staan op tractorpulling Wijtschate in 1993.
In dezelfde zomer van 1993 mag de TW-25 GEN II zich ook nog eens uitleven aan de pakkenwagen.
Men is niet vies van een uitdaging ten huize Druelle. Na de bouw van hun zelfbouw silagewagen, waagde men zich aan de bouw van een silagetruck. De basis van deze truck bestond uit een MOL truck.
Deze trucks werden en worden gebouwd in het West-Vlaamse Sleihage en worden vooral voor speciale toepassingen geconstrueerd zoals bv woestijnvoertuigen, leger en politie, vuilniswagens, …
Ook hier gaat men goed mee met hun tijd. In 1994 word dan ook geïnvesteerd in de nieuwe generatie Ford trekkers meer bepaald deze Ford 7840 SL.
Het loonbedrijf is vooral gespecialiseerd in het spreiden en transporteren van drijfmest, als ook het hakselen van gras en maïs. Echter moet deze maïs eerst gezaaid worden en dit gebeurde half weg de jaren 90′ onder meer met deze Ford 6610 GEN II en een 6-rijïge Nodet zaaimachine.
Half weg de jaren 90′ vind ook deze knappe Ford 8730 de weg naar het loonbedrijf.
Aanbeland in 1996 zien we de geboorte van een nieuwe silagetruck, deze Ginaf 8×8 word goed onder handen genomen en voorzien van een zelfbouw silagebak, wat leid tot de geboorte van een toch wel imposante silagetruck.
De silagetruck in volle glorie tijdens de grasoogst. Deze vormt samen met de New Holland 2305 hakselaar een knap team!
In 1999 moet hun Ford / New Holland hart toch even zwichten voor het knappe aanbod van Mengele hakselaars en werd er dan ook de keuze gemaakt om een Mengele SF 6600 aan te schaffen.
Er was ondertussen ook nog een tweede Ford TW-35 GEN II aangeschaft maar nog met de oude cabine. Deze laatst genoemde werd ingezet voor een tandem zelfbouw silagewagen. Ook hun Ford TW-15 GEN II en Ford 8210 GEN II werd in de iet wat drassige grasoogst mee op pad gestuurt , beide tevens met een tandem zelfbouw silagewagen.
In 2000 zien we hun Ford TW-35 GEN II een tweede leven leiden op het landbouwbedrijf van dhr. Pillaert. Waar hij zich mag uitleven aan een tridem Deroo mesttank,
In 2002 wist Martin Van Doorn hun oude New Holland 2305 terug te vinden bij het industriële veilinghuis Ritchie Bros.
Einde jaren 90′ zien we hun Ford 7710 ingezet worden voor de Taarup / Kverneland 7655 wikkelaar. Het persen op zich was in samenwerking met loonbedrijf Vanquathem uit West-Vleteren en gebeurde tevens met een Ford trekker en een Mengele 530 grote pakken pers.
Een tweede Ford 7710 voorzien van een Mailleux lader zorgde ervoor dat de pakken ook goed thuis geraakten.
Het gebeurde ook dat de Ford TW-15 GEN II werd voorzien van een laadschop en samen met een Ford TW-35 GEN II verzorgden ook zij dan het transport van de gras pakken.
De tijd staat niet stil natuurlijk, in 2003 zien we dat het pers team ook sterk geëvolueerd was. Loonbedrijf Vanquathem wisselde hun Ford trekker in voor een New Holland TM 135 en ook Druelle verving de Ford 7710 door een New Holland.
Ook het pakken laden zag er al anders uit de Ford 7710 maakte plaats voor deze Ford / New Holland 8360.
In 2003 zakten fotografen Martin Van Doorn en Jack Steeghs af vanuit Nederland om het knappe team van Druelle te aanschouwen, dit was eveneens het laatste jaar dat de Mercedes-Benz silagetruck het team vergezelde.
Verder aanwezig waren er naast de John Deere 7500 hakselaar nog hun oude 6×6 Ginaf Max A-15 (DAF 2300) silagetruck en hun oude 8×8 Ginaf silagetruck. En tenslotte vergezelde ook nog hun New Holland 8870 A het gezelschap met een zelfbouw tridem silagewagen.
Martin en Jack hadden de smaak te pakken en keerden in 2004 terug naar de John Deere 7500 van Druelle maar ditmaal om er onder meer hun nieuwe silagetruck te bewonderen een 6×6 Ginaf F 380.
Ook hun tweede New Holland 8870 A was van de partij met een tandem zelfbouw silagewagen.
Verder was de tridem zelfbouw silagewagen ook opnieuw van de partij maar op grotere banden en de New Holland 8870 A die hiervoor stond had moeten plaats ruimen voor hun nieuwe trekker een New Holland TG 285.
Ook in 2004 was men van de partij op tractorpulling Wijtschate. Dit met hun New Holland 8870 A en New Holland TG 285.
Naast het tractorpulling gebeuren worden beide New Holland 8870 A nog steeds ingezet. Ondermeer om de kuil aan te rijden.
Of voor hun knappe zelfbouw dumper.
Om door de jaren heen zich zelf wat te behelpen met wat grondwerk werd deze aparte Ford P-45 graafmachine aangeschaft.
Men richt zich ook meer en meer op alles rond drijfmest. Het spreiden hiervan gebeurde in 2009 onder meer door hun Ginaf F 380 met een zelfbouw opbouwmesttank.
De Ginaf F 380 vind je hieronder in werking terug.
In 2009 zien we zelf ook eens hun team aan het werk , naast de John Deere 7500 zijn ook de 8×8 Ginaf silagetruck en de Ginaf F 380 ook van de partij. De kuil nam één van de twee 8870 A voor zich.
2009 betekende helaas het laatste seizoen voor de 8×8 Ginaf silagetruck en werd opgevolgd door een jongere versie van deze silagetruck. Wie het gebrul van deze 8×8 toch nog eens wil aanhoren kan dit in het filmpje hieronder.