Foto’s met dank aan familie De Bruyne.
Het familiebedrijf werd gesticht in 1983, één van de grootste activiteiten die men ging uitvoeren was het oogsten van maïs en gras.
Die maïs moest toen ook gezaaid worden, daarvoor nam men een Fiat 1000 Super en een Hassia zaaimachine onder de arm.
Hun eerste hakselaar was destijds een Hesston Field Queen 7655 met een 4-rijige bek. Deze werd toen bijgestaan door een Fiat 1000 Super en een tandem Dewa silagewagen.
De Field Queen 7655 was normaal gezien geel, maar ook te verkrijgen in het Terracotta bruin van Fiat. Hier werd de hakselaar na de oogst volledig gereinigd en weer in orde gezet.
Voor het oogsten van gras was er niet alleen een hakselaar voor handen, maar men rukte ook uit met een Fiat 1000 Super en Claas Sprint opraapwagen.
Sedert 1983 waren er drie trekkers aanwezig op het bedrijf, een Fiat 640, Fiat 880 en de Fiat 1000 Super. Een jaartje later kwam dan een vierde tractor het team vervoegen, een Fiatagri 115-90.
De Terracotta bruine Field Queen 7655 hakselaar werd in 1984 ook in het gras ingezet.
Het maaidorsen was ook een werk van het eerste uur. In het jaar 1984 zien we dan een John Deere 975.
Men was er in die tijd ook al als de kippen bij om maïs te gaan dorsen met hun John Deere 975. Aan de dorsmachine hing toen een 4-rijige Geringhoff kolvenplukker. De maïs korrel werd toen verwerkt in hun mobiele maalderij.
De grondwerken, die gestart zijn in 1985 zijn dezer tijden één van de hoofdactiviteiten van het bedrijf. In ’85 ging men van start met een Atlas AB 1302 D bandenkraan en een Fiat 1000 en kipper.
Men was fan van het eerste uur van de bunkerhakselaars. Na de Hesston Field Queen 7655 kwam dan uiteraard ook de Hesston 7730 die in de volksmond ‘Jumbo’ genoemd werd. De hakselaar kwam op het bedrijf in 1985 en kreeg een Claas maïsbek mee.
Er werd sneller maïs gehakseld, dus een grotere maïs zaaier kon ook niet achterblijven.
De eerste rupskraan kwam in 1987 aan. Men koos toen ook weer voor Atlas, een 1702 LC.
Op het einde van de jaren ’80 zien we weer enkele nieuwe machines op het bedrijf. Toen werd geïnvesteerd in een Fiat 140-90 en een nieuwe Claas Sprint 440S.
Niet alleen werd er opgeraapt of gehakselt, er was toen ook de mogelijkheid om balen te persen. In 1988 kwam er een Hesston 5670 op het bedrijf en de boer zag dat het goed was!
Het machinepark van de familie werd in 1988 nog eens volledig buitengehaald en op de foto gezet. Nagenoeg alle machines hadden de oranje of bruine Fiat kleur, net als de nieuwe Fiatagri 3890.
In 1990 werd van start gegaan met een nieuw werk. Men kocht een Hesston 4600 grote pakkenpers. Die werd toen aangedreven door een Fiat 140-90. De landbouwer haalde zelf de pakken naar huis met een Deutz-Fahr DX 3.70 met Silofox.
Men was best tevreden van de Hesston machines, want in 1990 kwam er een tweede Jumbo het erf opgereden. De Hesston 7730 mocht meteen het werk in samen met de Fiat 110-90 en Dewa silagewagen.
Het maïs areaal neemt in het Meetjesland snel toe, dus men schakelde deze Fiat 110-90 in met een Becker zaaimachine.
De tweede Hesston 7730 werd populair en in de jaren ’90 mocht hij dan ook samen met de Fiat 115-90 en Dewa silagewagen op pad.
Men kende echter toen ook al natte stukken. We zien hier de Hesston 7730 en hun Fiat 110-90 met Dewa silagewagen in moeilijke omstandigheden. De Fiat 115-90 fungeerde hier als sleeptrekker.
Half weg van de jaren ’90 vinden we ook een nieuwere variant van de John Deere dorsers op het bedrijf. Deze keer koos men voor een JD 1188.
Zoals eerder aangegeven, was men fan van het eerste uur van de Hesston hakselaars. In het jaar 1992 kwam er al een derde Jumbo op het loonbedrijf van Marc De Bruyne.
We zien hier twee van de drie Hesston 7730’s aan het werk op één perceel. Een Fiat 115-90 stond samen met een Dewa silagewagen in voor het transport.
In het begin van de jaren ’90 zien we niet alleen een evolutie in het hakselen, maar ook de maaidorsers werden vervangen door recentere types. De John Deere 975 heeft plaats gemaakt voor een Laverda 3890. Deze was voorzien van een 5-rijige Geringhoff kolvenplukker. De Fiat 115-90 kreeg een Record tandem kipper mee om de korrelmaïs af te voeren.
Een overzicht van het trekkerpark begin van de jaren ’90. Van links naar rechts: een Fiat 640, Fiatagri 80.80, Fiatagri F 140, Fiatagri 90.90, Fiat 1000 Super, Fiat 110-90, Fiatagri 115-90 en de Fiatagri 140-90.
Ook de twee Hesston hakselaars met de gras uitrusting mochten op de foto.
In 1993 verschijnt er opnieuw een nieuwe machine op het erf. Voor het persen van grote pakken koos men toen voor het merk Rivierre Casalis. Eerst mocht de Fiat 115-90 op stap met de Riviere Casalis RC 8080, later zagen we de gele machine nog aan een New Holland M 100 hangen.
Een jaar later in 1994 zien we alweer een andere pers op de proppen komen. Dat jaar mochten de New Holland G 170 samen met de Vicon Riviere Greenland pers in het stro werken. Voorts was er ook nog een New Holland M 160 met een Greenland pers actief.
Ook de Jumbo hakselaars zijn nog steeds actief in 1994, dat jaar mocht de Fiat G 170 ernaast rijden met een Dewa silagewagen.
In de grondwerken krijgt men ook steeds meer werk. Dat bewijst deze foto van halverwege de jaren ’90 toen men met een Fiat 115-90 en Fiat 140-90 en tandem kippers bezig zijn met grondverzet.
Voor de graafwerken, werd er in die tijd onder andere beroep gedaan op hun Atlas 1404.
Er werd niet alleen grondverzet uitgevoerd met dumpers en kippers, maar men schaftte ook een vrachtwagen aan. In 1995 werd een een MAN 35-372 8×4 in de grondwerken ingezet.
Het loonbedrijf had in 1995 twee verschillende merken voor te maaidorsen. John Deere was er al van in de beginne bij en halfweg van de jaren ’90 kwam daar nog een JD 2066 bij die niet alleen granen maar ook graszaad dorstte.
Dat de Hesston’s uitstekende machines waren, bewijst dat ze op het eind van de jaren ’90 nog druk aan het werk zijn.
Ook de oude getrouwe Fiat trekkers en Dewa silagewagens vormen nog een team met de Jumbo.
Dat de Fiat G170 meer het zwaardere werk deed, bewijst deze foto. Met een kipper en aanhangwagen mocht de krachtpatser een lading compost afvoeren.
In het jaar 1997 zien we nog eens de Atlas 1702 LC rupskraan aan het werk. De kraan werd vergezeld door de Fiat G 170 met Dewa dumper en een New Holland M 160 met tandem kipper.
Een Fiat F 130 verzorgde het transport van de kraan met een dieplader.
Niet alleen grote maten van pakken werden er gemaakt, ook voor ronde balen kon men in die tijd nog terecht bij De Bruyne. In 1997 was het hun Fiat 110-90 die met een John Deere 550 pers in het stro en hooi werkte.
Het wikkelen van geperste pakken kwam ook opzetten en De Bruyne bleef niet achter. In 1998 zagen we een Fiat 90.90 met een Kverneland wikkelaar aan het werk.
De gewikkelde pakken werden toen opgeladen door een Atlas 1404 en getransporteerd door een New Holland M 100 met platte wagen.
Diezelfde zomer werden er ook nog foto’s gemaakt tussen het graan. Dat werd toen geoogst door een John Deere 975 samen met een Laverda 3890.
In 1998 zagen we opnieuw één van de Hesston hakselaars aan het werk. Ditmaal werd hij bijgestaan door een New Holland M 160 met Dewa silagewagen.
Datzelfde jaar werd de vierde Hesston 7730 aangekocht, daardoor spreken we van een echte liefhebber!
In diezelfde tijdsperiode werd ook hun MAN 35-372 vrachtwagen ingezet in de maïsoogst. Men plaatste er een Dewa silagebak op.
Men was duidelijk Fiat liefhebber, al van het eerste uur. Toen Fiatagri overging in New Holland bleef men de trekkers kopen, weliswaar in het bruine jasje.
We zien hier hun New Holland M 100, G 170 en M 160 broederlijk naast elkaar.
De Hesston hakselaar konden verder geraken dan de traditionele. Maar in 2000 kreeg ook de bunkerhakselaar het wat moeilijk. Toen werd de hakselaar bijgestaan door een New Holland G 170 met Dewa silagewagen. Op de silageput zagen we een Fiat 100-90 terug van de landbouwer.
In 2001 zien we opnieuw een ander team voor het persen van gras en stro. Deze keer heeft men gekozen voor een Claas Quadrant 2200 die getrokken werd door een New Holland TM 150.
De maïsoogst in 2002 werd nog steeds verzorgd door een Hesston 7730 die toen een facelift kreeg. Hier werd de machine omgebouwd met een John Deere hakselunit.
Er kwam een nieuwe generatie bunkerhakselaar. In 2002 hield men een demo bij hen thuis. De Claas Jaguar 900 CSL Field Shuttle kon op heel veel belangstelling rekenen.
Het jaar erop, in 2003 kunnen we de Claas bunkerhakselaar naastig aan het werk zien, samen met de trouwe New Holland M 160 met Dewa.
Deze mooie fotoreeks sluiten we af in de zomer van 2003 met een New Holland M 160 met een Rivierre RV 186 L .