Met dank aan Anja Ameele.
Het transport bedrijf Ameele moet ergens begin jaren 60′ zijn opgericht.
Gestart met een Duitse Kaeble vrachtwagen werd er allerhande vervoer gedaan voor derden.
Al snel werd naast het transport ook grondwerken uitgevoerd, hier in 1965 hun eerste ‘mobiele’ graafmachine.
Dezelfde graafmachine in kleur en ettelijke jaren later.
In 1979 zien we één van hun eerste bandenkranen verschijnen een Hanomag M 7.
Naast het transporteren van de bieten naar de toenmalige suikerfabriek van Veurne, werd er ook schuimaarde gehaald in Veurne. We zien hier hun Scania geladen worden in 1982.
De bietenhopen lagen niet altijd langs de openbare weg. Soms op moeilijkere toegankelijke wegen of achteraan de boerderij.
In 1982 zien we de landbouwers met hun eigen tractoren de te laden aanhangwagens verplaatsen door de boerderij.
Eens de wagens op hun plaats, mag de Hanomag M 7 zich uitleven in het laden van de bieten.
In 1983 zien we Hanomag M 7 nog steeds trouw dienst leveren.
In 1984 moest er een grote hoeveelheid aarde worden getransporteerd, zelfs hun shovel mocht mee op pad met een aanhangwagen om de aarde te helpen afvoeren.
Ook in 1985 verzette de Hanomag M 7 letterlijk en figuurlijk nog bergen werk.
Het laden moest vooruit gaan ook in 1985, de bieten werden met kippers naar de hoop gevoerd en onmiddellijk opgeladen door de Hanomag M 7. Ook de Volvo N 12 is er natuurlijk van de partij om de bieten af te voeren.
De bieten werden af gekipt in de suikerfabriek van Veurne.
Naast het grondwerk en het transport van bieten, voerde de Volvo N 12 nog een andere karwei uit. Namelijk begin jaren 90′ verzorgde deze mee de strooidienst langs de kustweg Nieuwpoort – De Panne.
Er is een tijd van komen, als ook van gaan. We zien in 1990 dat de Hanomag M 7 heeft plaats gemaakt voor een Liebherr 902.
In de bietencampagne van 1991 rijd inmiddels ook deze Volvo F 12 mee. Deze zorgde onder andere voor het transport van perspulp naar de boeren.
Het laden van de bieten verliep niet altijd even droog in 1991 …
In 1992 zien we een blinkende nagelnieuwe M.A.N 33.372 klaar om te worden afgeleverd aan de firma Ameele.
Maar voor deze de koer bij hen thuis mocht oprijden, werd deze natuurlijk eerst voorzien van de nodige bestickering.
De M.A.N mocht zich naast het grondverzet, zich ook bewijzen in het transport van perspulp.
Als ook in het transport van suikerbieten.
In de winter durft het zelfs in ons Belgenlandje al eens te sneeuwen, wat in 1993 zorgde voor een feeëriek beeld.
Het voltallig team en machine park in 1994, sedert dien tot de stopzetting op 1 Januari 2015 onder de leiding van Anja Ameele.
In 1994 zien we hun toen nieuwe Zettelmeyer ZL 2002 aan het werk.
Hun Liebherr 902 medio jaren 90′ heeft weinig plaats nodig om aan de slag te kunnen…
Ook in 1994 kon het nat zijn tijdens het laden van bieten. Men laadde dan vooral bieten in de streek van Middelkerke, Nieuwpoort, Torhout, Hooglede,…
Hun 15 tonner Volvo N 12 6×4, die hier in 1995 er nog steeds na al meer dan 10 jaar dienst als nieuw wist uit te zien.
In 1995 werd er een nieuwe Kobelco 160 graafmachine verwelkomd op de koer.
Deze werd voor allerhande karweien ingezet, onder andere hier voor het aanleggen van een natuurlijke vijver.
Of onder andere ook voor het laden van slijk.
De Kobelco 160 vormde samen met hun Zettelmeyer ZL 2002 een knap team in 1995.
Naast de Scania, de M.A.N en de twee Volvo’s was er in 1995 ook nog plaats in het team voor de Mercedes-Benz 15 ton 6×6.
We zien hem hier aan het werk tijdens het leveren van aanvulzand.
De Kobelco 160 werd in 1995 vaak ter plaatse gebracht door de M.A.N 33.372 met dieplader.
Een overzicht van het complete machinepark in 1995.
Eén van hun Liebherr graafmachines werd ook eens voor andere doeleinden dan graafwerkzaamheden of voor het laden van bieten gebruikt.
Meer bepaald in 1997 om het depanneren van gestrande combines tijdens de pikdorserscross in Izenberge.
Einde jaren 90′ werd ook meer en meer toegelegd op het transport met opleggers. Met hier hun Mercedes-Benz 6×6 met oplegger van 27 ton.
De Volvo N 12 tijdens het optrekken van een container met graan op een stralende zomerdag in 1998.
In 1999 is de imposante Volvo F 12 ook nog van de partij.
In 1999 zien we naast alle vrachtwagens, ook eens een landbouwtrekker verschijnen. Er werd gekozen voor een Deutz Agrotron 150.
Deze mocht onder andere in 1999 het transport verzorgen van de Kobelco 160 naar de bietenhopen.
De Kobelco 160 sleuven aan het trekken in 2000.
Een nieuwe aanwinst in 2001, een Atlas 1504 M.
In 2013 is het transport van bieten sterk veranderd en word deze vooral door opleggers verzorgd. En worden de bieten niet meer geladen door een bandenkraan maar veelal door een zelfrijdende bietenreiniger / lader. We zien hier de opleggers van Ameele aanschuiven om te worden geladen door de Ropa van de gebroeders Zoete.