Met dank aan familie Vervinckt en Martin Van Doorn voor het rijke foto en filmarchief.
De oorsprong van het loonbedrijf Vervinckt, brengt ons terug naar het jaar 1941, waar Gerard Vervinckt een plaatselijke maalderij overneemt. Eén van de activiteiten die men toen ook opstartte was het dorsen van granen met een stationaire dorskast, zoals heel wat bedrijf in die tijd er wel één hadden. Men had toen een Raussendorf dorskast, waar later ook nog een Same Ariette 85 mocht bij poseren.
We trekken meteen door naar het jaar 1962 want daar zien we één van de eerste tractoren die het bedrijf rijk was, een Fordson Major die toen in moeilijkheden verkeerde.
De Fordson was de vreemde eend in de bijt, want in 1963 was er ook al Same te bespeuren en dat is jarenland zo gebleven. In dat jaar perste men stro met een Same 360 en een Claas Maximum hogedruk pers.
Dorsen behoorde dus tot één van de eerste werkzaamheden, eerst met een stationaire dorskast, later kwamen dan de zelfrijdende machines op het toneel. In het jaar 1967 zagen we een Claas maaidorser vloot op het bedrijf. Op de foto zien we een Claas SF, twee Claas Matador Gigant machines en één Claas Senator.
Na het dorsen, moet het stro ook van het land. In die tijd spande Vervinckt daar zijn Same 360 voor in met een Sperry New Holland 278 kleine pers.
Men was niet vies om een nieuwe machines te proberen, zo ook een zelfrijdende kleine pers, die we in 1965 op het bedrijf zien komen. De Exelsior pers werd in der tijd aangekocht via Vanpeteghem NV uit Westrozebeke. De persen waren echter geen groot succes en werden al snel afgevoerd uit het gamma. Het merk Exelsior zelf brak wel nog door en dit met mestwagens en aaltonnen.
Men had in die tijd wel meerdere Same trekkers op het bedrijf, naast de Same 360 aan de kleine pers, was er nog één uitgerust met een graafkraan.
In de jaren ’70 komt er stilaan verandering van kleur op het bedrijf. We zien minder groen in de dorservloot en meer lichtblauw! De Lely Dechentreiter kwam opzetten, want in 1970 kwam er een twee Lely dorsmachine op het bedrijf.
In de zomer van 1974 zien we Gilbert Vervinckt aan het werk tussen het stro met een Same Drago 100 en een Welger AP 71 kleine pers.
Eén van de belangrijkste activiteiten, maïs hakselen startte men in 1968-69. Dat werk voerde men toen uit met een één rijige Haghedoorn hakselaar. In het jaar 1972 werd deze machine al ingeruild voor een Hesston 4000.
Het najaar van 1974 was dan desastreus, de akkers waren door de hevige en vele regenval niet te betreden met de oogstmachines. Daarom koos men ervoor om op 1 november 1974 de maïs te kappen met de hand en nadien op een nabij gelegen weide in de hakselaar gegooid.
In 1975 staat de Same 360 er nog steeds, deze keer zien we hem het veld op gaan met de 6-rijige maïs zaaier.
In al die jaren waren er toch twee merken zeer centraal aanwezig, Hesston en Same. Op deze foto zien we de Hesston 4000 hakselaar samen met een Same Ariette 85 met een Dewa silagewagen.
Een jaartje later, in het najaar van 1975 vinden we dit team nog eens terug op de velden. Naast de Hesston 4000 en Same Ariette 85 was er ook nog een Same 360 aanwezig met Dewa silagewagen.
Het jaar 1976, toen kwam er wederom een nieuwe hakselmachine op het bedrijf. Men koos weer voor een Hesston, maar deze keer was de beslissing gevallen op een 7650 en werd er ook geinvesteerd in een Same Tiger-Six 105.
Op deze foto is dan weer een deel van het trekkerpark te zien in 1976. Van links naar rechts zien we een Same Drago 100, Same Ariette 85 en Same Leone 70.
In 1977 is er weer een andere machine op het erf gekomen. Deze keer weer een Hesston, maar in een ander kleur en andere naam. De trend was gezet met deze Hesston Field Queen 7655 bunkerhakselaar. Later kwamen er nog heel wat meer FQ’s en Jumbo’s.
Deze Field Queen werd onder andere bijgestaan door deze Same Drago 100 die met een Dewa silagewagen op pad ging.
Op de Field Queen kon ook een speciaal maaibord geplaatst worden. Dit werd wellicht gebruikt om Luzerne mee te hakselen.
Ook tussen de maïs mocht de veld koningin niet ontbreken. De Field Queen werd dus ook ingezet in de maïs en hij was daarbij niet de enige in het Meetjesland.
De gele machine werd toen ook bijgestaan door een Same Drago 100 en Dewa silagewagen.
De tweede Field Queen 7655 kwam er al in 1978. Men was totaal verkocht aan het ‘bunkerconcept’. Die tweede machine mocht het gras in samen met een Same Tiger Six 105 met Dewa silagewagen.
Twee van hun unieke Lely Dechentreiters aan het werk in de graanoogst.
Ten huize Vervinckt deed men naast het loonwerk, ook onderhoud en verkoop van Same tractoren al van sedert de jaren ’60. Het is dan ook niet verwonderlijk dat in de jaren ’80 op de groepsfoto alleen maar Same was te zien.
In het jaar 1982 trok er in Belzele een stoet door de straten ter ere van het 75-jarige bestaan van de parochie Belzele. Aangezien Vervinckt een dorpsgenoot was, trok hij met enkele Same trekkers door de Belzeelse straten.
Een sfeerbeeld op het erf in 1983.
In mei 1985 was het weer tijd om de maïs te gaan zaaien. Vervinckt zette de Same Leopard 85 in met wellicht één van de eerste opklapbare 8-rijige Gaspardo zaaimachines.
Ondertussen in de zomer van 1985 zien we de derde Lely Dechentreiter op het bedrijf komen. Die machines beschikten toen als één van de eerste uit die tijd, over een opklapbaar maaibord.
In 1986 zien we op de achtergrond van een feest ten huize Vervinckt, de toch wel vrij grote en indrukwekkende hakselvloot van de firma. Naast de twee Field Queen’s was er ook een New Holland 2100 op het bedrijf. Dit was de eerste en ook de laatste New Holland hakselaar op het bedrijf.
In 1987 zien we de Sperry New Holland 2100 met een Claas maïsbek terug in de velden. Het was toen weer een nat jaar en toen was alle hulp welkom.
Toen werd een Same Tiger Six 105 ingezet als sleeptrekker, maar de opvallendste verschijning was de eerste Hesston 7730 hakselaar die op het bedrijf kwam. Die bunkerhakselaar was zowat de opvolger van de Field Queen en kreeg in de streek de bijnaam ‘Jumbo’.
Die hakselaar werd bijgestaan door onder andere een Same Tiger Six 105 en een Same Laser 130 met, hoe kan het ook anders, Dewa silagewagens.
Het jaar daarop, in 1988 zien we de Same Leopard 85 naastig aan het werk met een Welger kleine pers.
Al het materiaal werd netjes gestald in de hangar’s van Vervinckt. Midden jaren ’90 nemen we dan ook eens een kijkje tussen al dat materiaal.
Ondertussen maken we een sprong naar het jaar 1999, waar de Same Laser 100 de maïs zaait met de Gaspardo zaaimachine die in de jaren ’80 al te zien was.
Eind jaren ’90 waren er al enkele Jumbo’s bijgekomen. Vervinckt had op dat moment enkele Hesston 7730’s lopen, waarvan deze in het gras werkzaam was met een Same Laser 130 met Dewa silagewagen en een Mercedes-Benz 2626 silagetruck met ook een Dewa silagebak.
Ook in het najaar van 1999 waren de Hesston ‘Jumbo’ 7730 present.
In dat zelfde jaar nemen we nog eens een kijkje in de hangar’s van Vervinckt. Toen waren er maar liefst vijf Hesston 7730’s op het bedrijf. Drie van hen mochten de maïs in en twee werden los gelaten in het gras. In de zomer werden er ook twee ingeschakeld om met een klepelmaaier op pad te gaan.
Hier zien we één van de Hesston’s aan het werk in een zomer graangewas.
Het natte najaar van 2000 werd opnieuw een beproeving voor de Hesston 7730, maar zelfs in die omstandigheden bleef de Jumbo overeind.
In 2004 zien we een opvallende verschijning op het bedrijf komen. Aangezien de Hesston’s niet meer gebouwd werden en de Vervinckt’s verder wilden met bunkerhakselen, ging men bij Claas te rade. De beslissing viel voor een Claas Jaguar 900 Field Shuttle CSL. Deze mocht plaats nemen naar een Mercedes-Benz silagetruck en een Same Laser 110 die de silageput onder handen nam.
De komst van de Field Shuttle betekende niet het einde van de Hesston Jumbo hakselaars, deze werden nog steeds ingezet, samen met de Mercedes-Benz silagetrucks met Dewa silagebakken.
In 2005 zien we nog steeds de Lely Dechentreiter maaidorsers actief op het bedrijf.
Naast het afvoeren van maïs en gras, werd de Mercedes-Benz truck ook uitgerust met een graanbak, uiteraard van het merk Dewa!
Na het maaidorsen moet ook het stro van het veld. Deze taak werd voorzien voor een Same Laser 110 en een Welger AP 71 kleine pers.
In 2005 zien we de Field Shuttle opnieuw uitrukken naar de vele velden maïs die in het Meetjesland geteeld worden.
Ook in 2006 trekt die Claas Jaguar 900 CSL Field Shuttle opnieuw in de maïs. Naast de Mercedes-Benz trucks die afvoeren werden uiteraard ook de Same trekkers met Dewa silagewagens ingezet.
De Lely maaidorsers hadden hun dienst bewezen en mochten het in 2006 wat kalmer aandoen, want met de komst van de New Holland TX 65 Plus reed die meer af dan de blauwe Nederlandse machines. Later ging deze maaidorser mee met de overname van Vervinckt naar loonbedrijf Meganck-Haenebalcke uit Merendree.
In 2007 vierde men in de thuishaven Belzele, het 100 jarige bestaan van de gemeente. Loonwerker Vervinckt was er ook van de partij om enkele wagens te trekken met oude ambachten op.
Tot slot zien we nog enkele foto’s uit de laatste jaren van het bestaan van het bedrijf. Het bedrijf werd stop gezet en een deel van het materiaal werd overgenomen door loonbedrijf Meganck-Haenebalcke uit Merendree.
Een Same Antares 130 met Gaspardo zaaimachine.
Zoals gezegd werd het bedrijf stop gezet, maar tot op het laatste reden nog maar liefst vier! Hesston Jumbo’s 7730’s op het bedrijf, naast de Field Shuttle. Na het stopzetten werden drie van de vier Hesston’s overgekocht door landbouwer Dumortier uit Heverlee die je hier ook op de oude doos kan zien.
Deze foto’s zijn nog van bij Vervinckt.
De in 2004 aangeschafte New Holland BB 940 aan het werk.
De Hanomag schovel verzamelde ook nog de pakken op het laatste.
De Lely maaidorsers bleven ook nog tot het bittere eind werken, ook na de stopzetting bleef één machine in de buurt werken. We zoude de oude doos niet zijn, als we die ook al niet op ons palmares hebben staan. De Lely dorser kan je ook bezichtigen in het album van landbouwer Boone uit Waarschoot.
We eindige met één van de mooiste hakselteams die het Meetjesland ooit rijk is geweest! Meer foto’s kan je ook bezichtigen op http://www.landbouwenmachines.be