Met dank aan Luc Demarez.
Met deze reeks van loonbedrijf Demarez gaan we van start in het begin van de jaren ’50. De loonwerker trok toen met de dorskasten van hof tot hof om alle binnen gehaalde granen te dorsen. Dit gebeurde met Claeys tractoren en Claeys dorskasten. Een imposante 4-cylinder Claeys N.K.V nam het voortouw.
In het midden van de jaren ’50 kwam er een nieuwe trekker op het erf. Dit keer koos men voor een Lanz-Bulldog om hun trekkerpark uit te breiden, en natuurlijk poseerde de ganse familie uitgebreid bij de nieuwe aanwinst!
Naar het einde toe van de jaren ’50 werden de stationaire dorskasten en persen aan de kant geschoven voor de trekkers en getrokken machines. Hier zien we dan een Deutz trekker met een kleine pers achter, die toen uitgerust was met een stationaire motor opgebouwd.
In het jaar 1966 waren de dorskasten al verdwenen en trok men de velden op met deze revolutionaire machine, een Claeys MZ, de eerste zelfrijdende maaidorser.
Heel wat Fordson en Ford tractoren vonden hun weg naar het loonbedrijf, mede door dat deze soms in grote getallen werden aangekocht door hen op de tractorenmarkt in het Engelse Ramsgate.
Enkele sfeerbeelden van op en rond de hoeve in 1968.
Het maaidorsen gebeurde in 1968 met een Clayson M140 ‘Armada’. Deze machine had toen al een maaibord van 4,2 meter breed.
Niet alleen de Armada werkte toen op de graanvelden, maar ook de Clayson M 103 mocht op het einde van de jaren ’60 ook nog in het graan duiken.
Al heel wat jaren worden de werktuigendagen gehouden. Tegenwoordig hebben we steeds afspraak in Oudenaarde, maar vroeger trok men om de twee jaar naar een andere locatie. Het jaar 1969 verwelkomde de stad Tielt heel wat landbouwers en machines. Dhr. Demarez werd gevraagd om een Delvano Export T1 graafkraan te demonstreren. Deze machine werd aangedreven voor een Fiat 450.
Ter ere van de werktuigendagen toen, stelde men aan het hof van Demarez ook al het materiaal tentoon. Zodat de vele passanten en kijklustigen hun materiaal konden bekijken.
Niet alleen werden er werktuigendagen gehouden in Tielt, maar in 1969 werd er ook een bieten demonstratie gehouden. Wederom werd Demarez hier gevraagd om te komen demonstreren met een combinatie van hen, een Fiat 850 met Kemper bietenrooier.
Naast het dorsen van de granen, werden hier ook bonen gedorsen. Niet met een gewone maaidorser, maar hiervoor was men uitgerust met deze Ploeger BP 600, die we hier op het einde van de jaren ’60 / begin jaren ’70 aan het werk zien.
Op het einde van de jaren ’60 en het begin van de jaren ’70 ging men van start met maïs hakselen. Men startte dit werk met een 2-rijige getrokken Rivierre Casalis/International hakselaar.
Daarna werd de maïs geoogst met een Fiat 850 en wederom een 2-rijige gedragen aanbouw hakselaar. Vervolgens werd er met een Laverda hakselaar gewerkt, die we hier in het jaar 1974 aan het werk zien.
Dat jaar ging de geschiedenisboeken in als een extreem nat jaar, waar ook het leger op heel wat velden werd ingezet om de gewassen van het land te halen.
Hier was het leger niet nodig, maar werd er toch wel een ware veldslag geleverd om de maïs op het droge te krijgen. Naast de Laverda zien we hier een Ford en Fiat trekker met twee van de vier zelfbouw silagewagens die op het bedrijf waren.
Ook de bietenoogst moest eraan geloven. Een Ford County werd samen met een Stoll rooier ingezet om de bieten aan wal te krijgen in het najaar van 1974.
Einde jaren ’70 werd de Laverda hakselaar ingeruild voor een New Holland 1880. Naast de hakselaar mocht een International trekker met één van de zelfbouw silagewagens plaats nemen.